Siste seilas for Peter Wessel

Larvik (NTB): Etter 24 år er det duket for siste seilas med Peter Wessel.

«- Tiden er over for den tradisjonelle danskebåten med «full før Færder» og alt det der. (...) Nå er det rask, effektiv, hyggelig og trygg overfart som gjelder. Dette er vår overgang fra telefaks til e-post og internett.»


Den 168 meter lange og ti dekk høye damen gjør sin siste reise mellom Larvik og Hirtshals i Danmark 6. april.

Ett år yngre Christian IV blir vikar fram til sommeren, før også hun tas ut av trafikk.

Inn kommer de raskere SuperSpeed I og SuperSpeed II som gjør overfarten på tre timer. Nykommerne er 50 meter lengre enn de gamle sliterne, fortsatt med butikker og restauranter, men uten overnatting og lugarer.

Din mening:

Danskebåtene er utskjelt og elsket. Hva er ditt forhold til dem? (Avsluttet)
Jeg reiser gladelig(60%)
Jeg unngår dem(27%)
Har ingen mening(13%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Tiden er over for den tradisjonelle danskebåten med «full før Færder» og alt det der. Trenden er helt klar på dette området. Nå er det rask, effektiv, hyggelig og trygg overfart som gjelder. Dette er vår overgang fra telefaks til e-post og internett. Vi bruker 7,5 milliarder kroner på oppgraderingene og utskiftninger av alle de tradisjonelle danskebåtene til de nye og raske ferjene, sier konserndirektør for samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, til NTB.

For nostalgikere kan det kanskje være greit å vite at Peter Wessel fortsatt skal gjøre tjeneste. Ifølge tb.no er skipet solgt for 200 millioner kroner til Mediterranean Shipping Company som skal bruke ferja i Middelhavet.

[email protected]