Sikkerhet som koster dyrt

Skjerpede krav til flysikkerhet koster dyrt. Allerede fra nyttår blir passasjeravgiften økt med ti kroner. Og det er bare en begynnelse.

Fra omkring 15. januar vil alle land i EU innføre en ny forordning med full sikkerhetskontroll og gjennomlysing av all bagasje, både innenlands og utenlands. I Norge lar utbyggingen av nye sikkerhetsanlegg vente på seg, men allerede fra nyttår må du betale for økt kontroll.

Les mer under annonsen.

Ny forordning

Ti kroner ekstra for hver strekning du flyr er prisen for ekstra sikringstiltak fra nyttår. Men det kommer mer. Vis mer


- Vi antar at EU-forordningen i forhold til sikkerhetskontroll både innenlands og utenlands blir innført i Norge på slutten av 2003, sier underdirektør i securityseksjonen i Luftfartstilsynet, Bjørg Ulset. (En forordning må tas inn i norsk rett ord for ord. red.anm.)

Det synet bekreftes av Signe Moe, underdirektør i Samferdselsdepartementet.

- Det er en krevende forordning som ikke nødvendigvis er tilpasset norsk trusselvurdering, men som skal dekke hele Europa. Det kan derfor bli komplisert å innføre i land med så mange små flyplasser som Norge, forklarer Moe.

Full kontroll av utenlandsreisende

Mens samtlige flyplasser i EU skal ha full sikkerhetskontroll med gjennomlysing av bagasje både innenlands og utenlands fra midten av januar, blir det her hjemme innledningsvis innført slik kontroll på utenlandsruter. Alle flyplasser med direktefly til utlandet, skal dermed gjennomlyse all bagasje. Det opplyser sikkerhetsrådgiver Tormod Carlsen i Luftfartsverket (nå Avinor).

De nye sikkerhetsreglene gjelder ikke bare bagasje, men alt som skal om bord i flyet. Kontrollene vil utvilsomt øke sikkerheten, men det vil også koste penger. I første omgang betaler du ti kroner ekstra for hver strekning du reiser, både innenlands og utenlands, fra dette årsskiftet. Men det er bare starten.

Kostbart å gjennomføre

På Oslo Lufthavn har all bagasje som skal ombord blitt sjekket i mer enn ett år allerede. Vis mer


- Vi er i dialog med Luftfartstilsynet om tempoet i innføring av EU-reglene i Norge. Det var ikke mulig å gjennomføre innen dette årsskiftet, forteller Merete Agerbak-Jensen, kommunikasjonsdirektør i Luftfartsverket (Avinor).

Det er beregnet å koste omkring en halv milliard, bare å investere i ombygginger og utstyr på landets flyplasser. I tillegg kommer drift og personell.

- Det er store kostnader, og det vil bety at avgiftene vil gå opp både for flypassasjerer og flyselskaper, sier Agerbak-Jensen.

Flyplassene i Tromsø og Haugesund blir antakeligvis første ut etter Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand som allerede har nødvendig utstyr på plass. Oslo Lufthavn ble bygget for 100 prosent kontroll, og all bagasje har blitt kontrollert siden høsten 2001, ifølge informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

  • Norge dårligst på sikkerhet - dette skrev DinSide i sommer.
  • Mer om hva du kan ta med, og hvordan du pakker bagasjen før flyreisen, finner du her.

  • Etter 11. september - mer kontroll
  • Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.