<b>PIKKOLO:</b> Yobot er pikkoloen på Yotel New York.  Foto: Yotel
PIKKOLO: Yobot er pikkoloen på Yotel New York. Foto: YotelVis mer

Service utenom det vanlige

Billighotell med spesiell bagasjeservice.

Vekk med de gammeldagse og tradisjonelle bagasjeguttene som bærer bagasjen din opp og ned og rundtomkring.

Hils på Yobot, en pikkolo av det 20. århundre.

- Yobot er verdens mest radikale tilnærming til å lagre bagasje. Det er morsomt, effektivt dette er kun begynnelsen på det vi kommer til å se av bagasjehåndtering, sier Heather Milner ved PR-byrået Threepipe på vegne av Yotel, til DinSide.


Moderne

Yotel er en relativt fersk hotellkjede, hvis visjon er å være moderne og innovativ, men samtig til en billig penge.

Kjeden er først og fremst kjent for sine rom til leie inne på terminalene på flyplassene Heathrow og Gatwick i London, og på Amsterdam Schiphol. Der kan reisende i transfer få seg en skikkelig strekk, uten å måtte ligge i en krøll ved gaten. Du kan leie rom i alt fra 4 til 24 timer, eller så lenge du måtte ønske.

I juni i år åpnet billigkjeden sitt første byhotell, paradoksalt nok i byen som aldri sover: New York. Men hva er vel da mer passende enn en pikkolo som løfter koffertene dine på plass i bagasjerommet - slik at du kan gå ut og oppleve byen.

Slik virker det

Yobot er konge på bakrommet. Der du tidligere har latt en pikkolo eller en bagasjegutt stresse avgårde med dine tunge kofferter for å låse dem inn på et bagasjerom sammen med en haug med andre kofferter, tar roboten Yobot seg effektivt av sakene på New York-hotellet.

T-Tech heter bagasjerommet, som er litt annerledes enn det du sikkert har sett av bagasjerom på andre hoteller, og her kan du lagre bagasjen din før innsjekk om du kommer tidlig til byen, eller etter utsjekk. Du mater kofferten inn i luka, Yobot tar kofferten og setter den inn i en av de ledige boksene, og du får en kvittering på at kofferten er levert og hvor den ligger. Når du skal hente kofferten, mater du hentelappen inn i maskinen, og robot-portneren gir deg kofferten tilbake.

Tjenesten er gratis.

Der personlig service teller

Vi ser mer og mer automatiserte løsninger i reise-bransjen. Vi kjenner vel alle de automatiserte innsjekkingsskrankene på flyplassene. Og hotellene som etterhvert har dukket opp, hvor resepsjonistene er erstattet med innsjekkingsterminaler - som eksempelvis Citybox i Bergen og Comfort Hotel Xpress i Oslo.

Ekstraservice av en annen verden

Andre går selvsagt den helt andre veien, med enda mer personlig service: Hva synes du om en solkrem-butler som smører deg på de utsatte stedene, en kjærlighets-butler som skal sørge for ekstra romantikk under oppholdet - eller hva med massasje før sengetid?