Billettsalget hos Bjørn Kjos peker oppover. Foto: PER ERVLAND
Billettsalget hos Bjørn Kjos peker oppover. Foto: PER ERVLANDVis mer

Selger mer billetter

Norwegian opplever økt salg.

Alle fagforeningene i SAS har nå sagt ja til nye lønns- og pensjonsavtaler. Dette er avgjørende elementer i spareplanen (the 4 Excellence Next Generation som SAS kaller planen) selskapets ledelse har lagt for videre drift.

Men selv om de ansatte i SAS nå har sagt ja til blant annet lønnskutt for å gjøre sitt til å holde driften av SAS igang, er ikke problemene for selskapet tilbakelagt.

Luftfartstilsynet har tidligere varslet at de kan komme til å granske selskapets økonomi uansett. Og ifølge E24 har selskapet blitt nedgradert av kredittratingbyrået S&P.

All usikkerheten har preget ikke bare selskapet og de ansatte, men også flykundene.

Derfor bør du bruke kredittkort nå

Økning hos konkurrenten

– Vi har opplevd en økning i billettsalget den siste uken, men om det skyldes situasjonen i SAS er vanskelig å si. Vi ønsker å tro at det er fordi vi har et godt produkt som kunden etterspør, svarer informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen på DinSides spørsmål om utviklingen i billettsalget hos Norwegian.

Norwegian lanserte 8. november nye ruter til New York og Bangkok, og opplevde stor etterspørsel der de billigste billettene røk fort.

Om SAS skulle gå konkurs, har dere en plan for å bistå strandede passasjerer og eventuelt ta over ruter?

– Vi har en plan, men ønsker ikke å kommentere detaljene utover at vi kommer til å gjøre alt vi kan for å hjelpe strandede passasjerer. Da Spanair og Cimber gikk konkurs hjalp vi strandede passasjerer, satt inn flere fly og forsøkte å tette hullene konkursene etterlot seg, avslutter Sandaker-Nielsen.