<b>DET FEMTE FLYET:</b> Norwegian venter i alt 13 flyleveranser i løpet av året. Dette flyet blir fly nummer fem.  Foto: Silje Ulveseth
DET FEMTE FLYET: Norwegian venter i alt 13 flyleveranser i løpet av året. Dette flyet blir fly nummer fem. Foto: Silje UlvesethVis mer

Se de nye Norwegian-flyene bli til

Slik ser 737-800-flyet ut før interiøret er på plass.

Per dags dato består Norwegians flyflåte av 62 fly, og det er ikke akkurat en hemmelighet at Bjørn Kjos liker å kvitte seg med de gamle flyene og bytte dem ut med nye.

Bare i løpet av fjoråret faset Norwegian inn 16 fabrikknye Boeing 737-800-fly med Dreamliner-interiør. Allerede i år har Norwegian fått inn to nye fly, og fredag hentes fly nummer tre av totalt 13.

Allerede i 2007 ble de første nye flyene til Norwegian bestilt, og Kjos legger ikke skjul på at han angrer på at de ikke bestilte flere fly enn 42. De bestilte flyene triller nå ut på rekke og rad fra Boeing-fabrikken i Seattle - dette er ikke av de 222 nye flyene Norwegian bestilte i slutten av januar.

Leveringstid rundt påske

Flyet som du ser i bildet over, vil være Norwegians femte nye fly for i år. Og ved påsketider kan det være at akkurat du sitter i nettopp dette flyet.

– Dette flyet er Norwegians 25. direkte kjøpsfly, forteller Norwegians Atle Straume til DinSide, og peker på et flyskall som er grønnfarget og dekket med aluminiumsfolie innvendig.

Straume har ansvar for Norwegians flyleveranse, og har base i Seattle. Han startet i denne jobben i 2008, da Norwegian begynte å kjøpe nye fly. DinSide møter ham på jobb på Boeing-fabrikken, hvor de store og avgjørende inspeksjonene gjøres. Alt skal kvalitetssikres og sjekkes nøye før det blir levert.

– Det er nesten som Lego, alt blir satt sammen i system, sier Straume.

Nesetippen til Norwegian-flyet er nesten på plass. Foto: Silje Ulveseth
Den grønne fargen er et belegg som skal vaskes av etter hvert. Grønnfargen skal gjøre underlaget bedre for den endelige malingen. Foto: Silje Ulveseth
Atle Straume har ansvar for Norwegians flyleveranse på Boeing i Seattle. Han sjekker hvert eneste Norwegian-fly før det leveres til Norge. Foto: Silje Ulveseth
Innsiden av flyet ser nærmest ut som et romskip. Om bare en måned vil det være helt klart til bruk. Foto: Silje Ulveseth
Flyet virker faktisk mye smalere uten flyseter. Foto: Silje Ulveseth
Her ser du cockpiten. Ledninger begynner å komme på plass. Foto: Silje Ulveseth
Her ser du den ene wingleten til Norwegian-flyet. Foto: Silje Ulveseth
Mye som skal passe sammen. Foto: Silje Ulveseth
Hele flyet er foreløpig bare en grønn, lang tube med aluminiumsfolie innvendig. Foto: Silje Ulveseth
Cockpiten sett fra utsiden. Et stykke igjen ... Foto: Silje Ulveseth
Numrene på flyvinduet betyr at det er delt inn i seksjoner, som flyprodusentene jobber etter. Foto: Silje Ulveseth

Se bildene av Norwegians femte fly for i år:

Les også: Den største ordren i Boeings historie

Fra deler til nytt fly på seks uker

– Hvor lang tid tar det å lage et Norwegian-fly?

– Fra første delen av skroget blir laget, til alle delene blir satt på plass her i Renton, tar det rundt ett år. Etter en inspeksjon av vingene, tar det vanligvis 1,5 måned før flyet er helt ferdig, opplyser Straume.

På fabrikken i Renton lages det på det meste 35 fly i løpet av en måned. 9.000 ansatte jobber her.

På den siden av fabrikken, hvor Norwegian-flyet vi får se nå er plassert, er det plass til å produsere totalt 14 fly samtidig. Her gjøres den siste finpussen av flyet, mens grovarbeidet blir gjort på motsatt side, hvor det bare er plass til å produsere ni fly.

Og produksjonen går fort unna når flyet først har kommet seg dit det står nå. Fredag for bare en uke siden fikk Norwegian-flyet winglets, mens nå er det innvendige arbeidet i full sving. Og rundt påske er altså akkurat dette flyet ventet i Norge, fiks ferdig og klart for bruk.