En egen kabin. Vel og merke om du flyr førsteklasse. Foto: Singapore Airlines
En egen kabin. Vel og merke om du flyr førsteklasse. Foto: Singapore AirlinesVis mer

Se de nye luksussetene

Singapore Airlines med nye sitteplasser i september.

Det er et stykke vei mellom lavpris og luksus i flyverdenen, og mens selskaper som Ryanair og dels også Norwegian liker å definere seg som lavpris, vil gjerne Singapore Airlines befinne seg i luksuskategorien.

Og for å holde seg der, gjelder det å pimpe opp tilbudet. Det gjør selskapet nå, blant annet ved å innføre nye seter.

Slik gjør de her: Både Lufthansa, Qatar Airways og SAS startet innføring av nye seter i fjor.

Mer personlig armslag

På førsteklasse får passasjerene nærmest sitt eget lille rom, og bedre plass enn før. Setene er nesten 89 centimeter brede, og "sengelengden" er økt fra drøyt 203 til litt mer enn 208 centimeter. En av de romsligere variantene i klassen.

Setene er plassert inne i buede halvvegger som gjør reisen litt mer privat, løsninger som flere selskaper har lignende varianter av for reisende på de dyreste klassene. Setene får også mykere stopping og flere justeringsmuligheter, blant annet på nakkestøtten. Egne leselys samt stemningslys til nattbruk.

Se hva du får av service og komfort om bord hos verdens flyselskaper

Også businessetene blir oppgradert. Blant annet blir de 198 centimeter lange i liggeposisjon, og de kan legges flatere enn før. På økonomiklasse må de reisende nøye seg med bedre justering av hodestøtte, samt forbedret støtte i ryggen.

Setene vil først bli tilgjengelige på enkelte flygninger mellom Singapore og London i september.

Langtur? Da bør du velge flysetet ved midtgangen

Nye seter også hos Norwegian

Dette er Norwegians nye Premium-seter om bord i Dreamliner. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer


For litt siden fikk pressen se på Norwegians nye Dreamliner, før flyet ble satt i trening på rutetrafikk i Europa.

Her har Norwegian nå innført en egen Premium Class, med andre seter enn på flyet forøvrig. Og det første vi reagerer på er at de dyreste setene har fått manuelle justeringsfunksjoner. Etter å ha prøvesittet, var vår erfaring at dette ikke var helt praktisk.

For de aller fleste vil det nok gå ganske greit, men vi merket at fotskammelen var tung å få tilbake i setet etter at den hadde vært slått ut. Vi måtte faktisk bruke litt muskler for å få den inn, så passasjerer, gjerne de litt eldre, vil kanskje få problemer her.

Norwegian mener på sin side at dette kan være fordi flyet er helt nytt, og at det vil gå seg til etter hvert.

Mer om det nye Norwegian-flyet finner du her.