Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Se bagasjens ferd - fra innsiden

Se hva som skjer med bagasjen din.

Det tar 5 minutter og 50 sekunder fra du legger bagasjen på bagasjebåndet på Oslo Lufthavn Gardermoen, til den er nede i bagasjehallen, klar til å kjøres ut til flyet.

Lurer du på hva som egentlig skjer med kofferten etter at du har lagt den på båndet? Det er litt av en berg- og dalbane, kan vi fortelle!

Vi har sendt en koffert med kamera montert på innsiden, som har filmet hele veien ned. Hvordan det går, og hva som skjer underveis, kan du se i videoen lenger nede i saken.

Du kan skanne og sjekke inn bagasjen din selv på Gardermoen

Kun fire i verden

Rett under innsjekkingsområdet på Oslo Lufthavn Gardermoen, befinner det seg et gigantisk bagasjeanlegg. I gulvareale dekker det 25.000 kvadratmeter, men i volum er anlegget ganske mye større.

Anlegget består av 4 kilometer med bånd og 4 kilometer med skinner.

Per Viggo Andersen, fagleder bagasje ved Oslo Lufthavn AS Foto: Per Ervland Vis mer


– Det er kun fire slike anlegg i verden. Også på den nye T5 på Heathrow bruker de dette systemet, forteller Per Viggo Andersen, fagleder for bagasje ved OSL.

Først fraktes bagasjen på båndet, som du også setter bagasjen på i innsjekkingen. Etter endt tur på båndet, lempes bagasjen over i hver sin vogn - et system kalt Bagtrax - og farten settes opp fra rundt 1-2 meter i sekundet opp til seks meter i sekundet. Det er dette Bagtrax-systemet som også benyttes på T5 - og det er selvsagt farten som er den store fordelen ved dette systemet.

Ute i god tid? Sjekk ut flysamlingen på Gardermoen

Her ser du videoen fra bagasjens ferd:

Bagtrax: Her fraktes kofferter og bager på skinner, i hver sin vogn. Foto: Per Ervland Vis mer


14 millioner kolli per år

Om sommeren ekspederer de i gjennomsnitt rundt 30.000 kolli med bagasje per dag. Denne helgen kan det bli mye mer.

– Det er ganske kraftig etter vår målestokk. Totalt er det 207.000 på en uke, noe som jeg regner med vi slår ganske hardt i år, forteller Andersen til DinSide.

Det er totalt 630 vogner i Bagtrax-systemet på Gardermoen.

– Makskapasiteten er 3.000 kolli per time, forteller Andersen.

Slik fungerer den selvbetjente passkontrollen

Mistenkelige kofferter blir luket ut

All bagasje som sjekkes inn, blir gjennomlyst og kontrollert på sin vei mot ombordlasting.

– Det skjer enten ved røntgenmaskin, eller ved hjelp av operatør som ser på bildet og vurderer hva som er inni der, forteller Andersen.

Dersom maskinen eller kontrolløren oppdager noe mistenkelig i en bag eller en koffert, blir denne tatt ut av systemet for nærmere kontroll.

– Da blir den kofferten tatt ut, og eventuelt blir den gjenforent med passasjer, slik at passasjeren må ta ut det som er i kofferten, sier Andersen.

Han forteller at dette kan skje flere ganger om dagen i disse dager.

– Spesielt nå på forsommeren og sommeren, har folk utrolig mye rart i koffertene. Og blant annet på forvinteren er vi plaget med at folk har mye maling i koffertene. Det er de som vi tror har leilighet i Spania og som skal ta med seg maling nedover. Det skjer faktisk ganske ofte på vinteren, forteller Andersen.

Maling er selvsagt ikke lov å ha med i kofferten.

– Vi har faktisk hatt en med 10 liter rød maling i kofferten, og det gikk som det må, at lokket gikk av, all maling ut i trillekofferten og maling på båndet helt fra innsjekk og ut i lasteområdet, forteller Andersen.

Passasjeren ble stående ansvarlig for opprydningskostnader og erstatning av 60 andre kofferter som fikk maling på seg.

– Så det ble en dyr flyreise for ham, sier Andersen.

Husk å ta ut reisevaluta på riktig sted!

Saken har vært publisert tidligere. Sist oppdatert 17. juni 2016