Vis mer

Se årets spektakulære, nye cruiseskip

Her er det størrelsen som teller.

Nittini prosent av alle verdens cruiseskip har to ting til felles: Den utrolige størrelsen, og det usannsynlig fargesprakende interiøret. Hvis ikke sofaen er knallrød og gulvet i gull, så har du sannsynligvis ikke vært på cruise likevel.

Til tross for nedgangstider og daglige dommedagsprofetier har ikke cruisebransjen og rederiene tenkt å ligge på latsiden i 2009. Årets cruiseskip-nyheter preges på ingen måte av måtehold og sparebluss - tvertimot.

Les også: Vi prissjekker cruiseferie

Rekord

Her inspiserer kaptein Tor I Olsen propellene til Oasis of the Seas. Foto: RCCL Vis mer

Den bokstavelig talt største nyheten av året er Royal Caribbeans "Oasis of the Seas". Den overtar tittelen som verdens største cruiseskip med god margin, og det 220 000 tonn tunge feriemonsteret har hele 16 dekk, plass til 5400 passasjerer, og er delt inn i sju - dette er ikke tull - nabolag for å gjøre reisen litt mer oversiktelig for de ferierende.

Se flere bilder fra byggeprosessen her

"Seaburn Odyssey" er en annen oppsiktsvekkende nyhet, først og fremst fordi det blir liggende og vake i det såkalte "ultraluksus-segmentet". Skipet har kostet 250 millioner dollar å produsere (rundt 1,65 milliarder kroner), og begynner tilbakebetalingen av summen når det inntar sjøen i juni i år. Med sine usle 32 000 tonn og passasjerkapasitet på 450 personer er den ikke i nærheten av "Oasis of the Seas", men så er det da heller ikke almuen som er målet.

Les også: "Mytteri" på luksuscruise

Suiteluksus

Absolutt alle lugarene er nemlig suiter, og 90 prosent av disse har egen veranda. Standardsuitene måler riktignok ikke mer enn rundt 26 kvadratmeter - ikke akkurat en fotballbane, men med balkong på seks kvadratmeter får du tross alt litt ekstra plass å boltre deg på.

Sjekk bildespesialen under for en gjennomgang av årets viktigste cruisenyheter.

På utsiden ser kanskje ikke verdens snart største cruiseskip ut som noe spesielt, men med en vekt på 220 000 tonn, plass til 5400 passasjerer fordelt på 2700 rom og 16 dekk, blir det trangere om plassen enn en skulle tro - ihvertfall relativt sett.
Parkområdet bakerst i skipet er sannsynligvis ment å gi et slags pusterom for shopping- og buffettrøtte feriegjester, og har blant annet ikke tak.
Ingen cruising uten shopping. Dette atriumet er et av mange områder som er laget for at ikke cruisepassasjerenes kredittkort skal føle seg alene.
Sportsavdelingen befinner seg, som parken, i skipets akterende, og det er da også parken en kan stupe ned til i det åpne rommet midt mellom golf- og basketballbanene. To bølgebasseng er det også plass til, men en fullverdig fotballbane har rederiet pussig nok ikke prioritert.
Celebrity Equinox er først og fremst spesiell fordi jomfruturen fra Southampton, England, den 31. juli i år er lagt opp som en reinspikka norgesturné. Den åtte netter lange turen tar de betalende gjestene innom blant annet Oslo, Stavanger, Geiranger og Flam, og hvis du betaler for deg kan du oppholde deg i en AquaClass privatlugar med spesialtilgang til AquaSpa-området.
Interiørbiler fra Celebrity Equinox. Legg spesielt merke til den lilla baren nederst til høyre. Har fruen på seg en kjole i samme farge vil du ikke finne henne igjen før hun eventuelt er tilbake i lugaren.
Seabourne Odyssey legger, som Oasis of the Seas, også ut på sin jomfrutur i juni, og selv om sistnevnte er størst, spørs det om det kan konkurrere med førstnevntes kurbad på over 1000 kvadratmeter. Med en kapasitet på rundt 450 passasjerer blir det ikke trangt om plassen, ettersom det også vil være mulig for gjestene å leie private spa-villaer.
En av Seabourn Odysseys spisesaler, der fargespekteret for en gangs skyld ikke ser ut som en sprengt regnbue.
Silver Spirit er enda et skip som sikter seg inn mot det øvre cruisesegmentet. Stikkordene er romslige lugarer, private verandaer i teak, og sofistikerte aftensmat-konsepter med livemusikk i bakgrunnen.
En av lugarene fra Silver Spirit.
Spa-området i Silver Spirit er, ikke overraskende, preget av marmor og fliser.
Én av de virkelig romslige lugarene fra Silver Spirit. Champagnen koster nok ekstra.
Costa Luminosa sjøsettes også i juni, og har blant annet en, eh, formel 1-simulator, 4D-kino (som ingen foreløpig vet hva er, ettersom virkeligheten som kjent er 3D), og en 18-hulls golfsimulator.
Interiørbilder fra Costa Luminosa. Kontrasten mellom internett-kaféen øverst til høyre og glasspromenaden nederst til venstre kunne vel knapt vært større.
Enda et skip som debuterer i juni. Hva er det med juni? Carnival Dream går inn i Carnival-rederiets "Fun Ship"-serie, hvilket betyr familie- og underholdningsfokus. Og har skipet en vanvittig vannsklie på utsiden, langt, langt over havflaten? Ja, selvfølgelig har den det. Carnival Dream har dessuten kjempespa og eget lekeland med vannfokus, og vil seile rundt Middelhavet hele året rundt.
Hva med et lite minibasseng helt på kanten - bokstavelig talt? Carnival Dream er ikke for deg med høydeskrekk.
På bildet nederst til venstre kan du se Carnival Dreams spektakulære vannsklie. Sushi-restaurant med det litt forutsigbare navnet Wasabi finnes det også.
Det er ikke så lett å se at dette er et cruiseskip, og en cruisebåt er nok en riktigere betegnelse på norsk. Viking Legend seiler i rolig og lite farvann i nærheten av Slovakia, Nederland og Østerrike, og selv om størrelsen ikke er noe å skryte av (plass til 189 passasjerer fordelt på 98 rom), skal disse elvecruisene være noe av det mer behagelige sjelen kan utsettes for i sommer. Lommeboka har det derimot alt annet ann behagelig. Prisene begynner på 4200 dollar per person, eller rundt 28 000 kroner.
MSC Splendida vil gå i tospann med søsterskipet MSC Fantasia, og har blant annet VIP-klubb og 24-timers hovmestertjeneste for 99 av skipets suiter. Slippes løs fra Barcelona en gang i løpet av sommeren 2009.
Trangt til å være hotellrom, romslig til å være lugar. Glem heller ikke at pen design gjør at du sover bedre. Angivelig.
MS Swiss Jewel er som bildet viser enda en båt laget for elvecruise, men den kan til tross for størrelsen skilte med suiter på rundt 28 kvadratmeter. Med plass til bare 118 passasjerer må du forvente at det blir litt smalltalk med medreisende underveis, men trøsten får du i form av garderobeskap du kan stå oppreist i, marmorbad og panoramavindu ut mot den harde virkeligheten i Amsterdam, Budapast og Praha - tre av byene du passerer på reisen.