SAS

En glad blanding norsk, svensk og engelsk møter deg når du entrer SAS’ nettsider.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tilbyr: Egen side med informasjon om tilbud og priskampanjer. Oversikt over de forskjellige billettypene og vilkårene som er forbundet med de ulike – men vi savner prisinformasjon for de forskjellige billettypene. Teksten på sidene er en blanding av norsk og engelsk med innslag av svensk som har lurt seg unna oversettelse, med en hovedvekt på engelsk. For å kunne bla deg rund på sidene, er du avhengig av å skjønne engelsk – fordi navigeringshodene er på engelsk. Her er også informasjon om Eurobonus, nyttig å vite før reisen, og reiseguider for ti byer – men alt dette er skrevet på engelsk. Vi kunne imidlertid ikke finne informasjon om flyplassene og transportinformasjon videre fra flyplassene.

Nettsidene lar deg også søke etter tidtabell, og det er en egen søketjeneste som viser ledige plasser; for deg som kjøper ungdomsbilletter (sjansebillett). Dersom du kun har håndbagasje med deg når du reiser, kan du også sjekke inn via Internett – og du kan da velge sete fra PCen.

Kontaktinformasjon og tidtabeller er enkelt å finne, men vi var ikke i stand til å finne rutekart.

Midt i vår vandring gjennom SAS’ nettsted opplevde vi at teksten byttet fra norsk til svensk. Dette påpekte vi også i en liknende test for ett år siden, og feilen er der altså fremdeles.

Nettbestilling: Du må registrere deg for å kunne bestille billetter, men du kan selvsagt sjekke billettprisen først. Det er ikke mulig å kontakte SAS via e-post dersom du har spørsmål til internettbestillingen; denne tjenesten er midlertidig stengt på grunn av en økende mengde med nettopp slike henvendelser. Du bes i stedet om å ringe en kundetelefon. Bestillingstjenesten er på engelsk.

Funksjonalitet: Dette er ikke av de mest brukervennlige sidene vi har sett. Navigasjonen er som sagt på engelsk, som vanskeliggjør navigeringen for alle som ikke vet hva det de søker heter på engelsk. Greit å finne pristilbud og lete opp billige billetter, men dersom du ønsker å bestille billett, må du registrere deg først. Vi lar oss også irritere over at vi får beskjed om at vi må logge oss inn for å fortsette bestillingen - når vi allerede er logget inn.

Terningkast: 2
Svært forvirrende sider, på en blanding av engelsk og norsk – ispedd litt svensk når tjenesten finner det for godt. Du må registrere deg for å bestille billetter, og du er nesten garantert å bli utsatt for en eller annen feilmelding. Vi forventer mer enn dette fra giganten SAS.

Nettadresse: www.sas.no