ADVARER: SAS har gjort et anslag på at flere hundre kan ha fått den falske e-posten. Foto: SAS
ADVARER: SAS har gjort et anslag på at flere hundre kan ha fått den falske e-posten. Foto: SASVis mer

SAS utsatt for e-post-svindel

Flyselskapet advarer mot falske e-poster.

"Kjære Euro-Bonus-medlem. I løpet av de siste par dager har en del kunder mottatt e-post fra en bedrager. En falsk e-post har blitt sendt ut med en oppfunnet bestillingsbekreftelse", advarer Mette Østergaard i SAS, i en epost.

I forhold til andre svindel-mailer ser den falske SAS e-posten ganske ekte ut. Det grafiske er likt, og beskjeden er skrevet på engelsk.

– Dette er en kjedelig sak som vi ikke kan annet enn å beklage. En bedrager, kanskje flere, har altså sendt ut en falsk e-post som skal se ut som en bekreftelse på en billettbestilling. I denne e-posten oppfordres man til å logge inn på EuroBonus-kontoen med passord via en lenke i e-posten. Denne lenken fører til en falsk hjemmeside som ligner på SAS sin, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Ute etter å stjele bonuspoeng? Skift passord umiddelbart dersom du har logget deg inn via lenken i mailen. Foto: SAS Vis mer

Slik ser den falske e-posten ut:

Hundrevis kan ha fått den

SAS vet foreløpig ikke hvor mange som har mottatt denne falske mailen, men har gjort et anslag på at flere hundre kan ha fått den.

– Vår juridiske avdeling ble raskt koblet inn da en kunde meldte fra om at vedkommende hadde fått bekreftelse på et kjøp som ikke var foretatt. Forholdet er også anmeldt og er under etterforskning. Den falske hjemmesiden ble raskt stengt ned, så det skal ikke være fare for at man lokkes inn i bedragerens spill nå. Likevel har vi anbefalt dem som har mottatt e-posten, om å slette denne. De som har logget på via den lenken som var vedlagt, har blitt oppfordret om å skifte passord umiddelbart, forklarer Johansen.

Dersom du ikke har mottatt den falske e-posten, trenger du ikke å gjøre noe.

SAS Smart Pass: Få SAS-klistremerke, slipp kø

Stjele bonuspoeng?


Videre forteller informasjonssjefen at SAS ikke vil spekulere i hva som kan være hensikten bak svindelen. Det kan likevel være nærliggende å tro at svindleren var ute etter å stjele bonuspoeng.

Foreløpig har ikke SAS fått tilbakemelding fra noen om at dette har skjedd, men vil i så tilfelle erstatte tapte bonuspoeng hvis EuroBonus-medlemmer oppdager at de har blitt svindlet.

– Det er ikke noe som tyder på at svindleren har kommet til EuroBonus-databasen. Hver fjerde skandinav er medlem av EuroBonus, og over èn million nordmenn, så det er ikke vanskelig å treffe noen som er medlemmer om man sender ut en slik mail til et antall adressater, påpeker Johansen.

Lyst på bonuspoeng på kortet ditt? Les dette først