Undersøkelser viser at homofile og lesbiske bruker mye penger på reising. Det gjør dem til en attraktiv målgruppe for SAS.  Foto: Colourbox
Undersøkelser viser at homofile og lesbiske bruker mye penger på reising. Det gjør dem til en attraktiv målgruppe for SAS. Foto: ColourboxVis mer

SAS satser stort på homofile

En viktig kundegruppe for alle i turistbransjen.

Scandinavian Airlines (SAS) lanserte en såkalt gayguide til København og Stockholm i forbindelse med EuroPride i Stockholm forrige måned. På disse nettsidene gir flyselskapets homofile ansatte innsidetips til leserne om hva de bør oppleve i de to byene.

SAS har inngått samarbeid med Stockholm Visitors Board, Wonderful Copenhagen og flere andre organisasjoner og forlag slik at nettsiden kan tilby kart, guider og eventskalendere spesielt tilegnet homofile, biseksuelle og transseksuelle turister.

Drømmeferiene for homofile og lesbiske

- Reiser mer

Karen Pinholt, som er leder for Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transepersoner (LLH), synes dette er et bra initiativ fra SAS. Hun sier at det viser at SAS som leverandør av reisen ikke bare er opptatt av å transportere folk, men at selskapet også ønsker sine kunder et fint besøk i byen.

SAS' nye reiseguide for homofile og lesbiske i Skandinavia vil også snart inkludere Oslo. Foto: /colourbox.com Vis mer


- Det er kjent for mange at homofile og lesbiske reiser mer enn gjennomsnittet. Begrepet ”rosa penger” er en betegnelse for homofile og lesbiske penger og forbruksmønster. Undersøkelsene viser at homofile og lesbiske i parforhold ikke er redde for å spandere penger når de er ute og reiser, sier Pinholt til DinSide Reise.

Hun forteller at homofile og lesbiske ofte er en del av gruppen ”dinks”, som betyr ”double income, no kids” (dobbel inntekt, ingen unger), noe som gjør dem til en attraktiv målgruppe.

Viktig nisjemarked


- Homofile og lesbiske er et av de viktigste nisjemarkedene for SAS. Denne gruppen er blant den mest ettertraktede i reisebransjen siden de reiser så mye, pluss at de vil ha bedre komfort og er forberedt på å betale mer, sier Anders Lindström, informasjonssjef i SAS International, til DinSide.

- Dessuten er det en morsom gruppe å vende seg til, siden man ikke trenger å bruke tradisjonell kommunikasjon, fortsetter han.

Oslo blir også med

SAS er det første europeiske flyselskapet til å lansere en nettside som kun vender seg til homofile, lesbiske, biseksuelle og transseksuelle. Nettstedet har vist seg å være svært populært, med besøkende fra hele verden.

Oppgraderinger skal ifølge Lindström skje i løpet av september, og da kommer også Oslo til å få sin egen guide.

- Vi har fått veldig bra samarbeid med Visit Oslo, som har kommet med mange tips og ideer for homofile reisende til Oslo og Norge, fortsetter Lindström.

Her finner du SAS homoguide: www.flysas.com/gay

Les også: Den skeive veien gjennom Barcelona