<b>- GI TIPS TIL NORWEGIAN-ANSATTE:</b> Informasjonssjefen i SAS lurer på hvordan Norwegians kabinansatte skal livnære seg fremover med priser som 2.000 kroner tur/retur til New York.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/SAS/Norwegian
- GI TIPS TIL NORWEGIAN-ANSATTE: Informasjonssjefen i SAS lurer på hvordan Norwegians kabinansatte skal livnære seg fremover med priser som 2.000 kroner tur/retur til New York. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/SAS/NorwegianVis mer

SAS oppfordrer passasjerene til å gi driks til Norwegian-ansatte

– 2.000 kroner er ingen prisrevolusjon, mener informasjonssjef i SAS.

Under åpningen av Reiselivsmessen på Telenor Arena Fornebu sist uke, talte Norwegians Bjørn Kjos til forsamlingen.

– Dere aner ikke hvor billig det blir å fly i framtida! utbrøt Kjos.

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet, og planen er å satse på direktefly til New York og Bangkok.

– Det skal være veldig billig å fly langt med Dreamlinerne våre! Vi kommer til å ta 2.000 kroner for Oslo - New York tur/retur, mens andre tilbyr 4.000 kroner, fortalte Norwegian-sjefen.

«De andre» som Kjos referer til, er blant annet SAS og det amerikanske flyselskapet Continental. 28. mars i fjor hadde SAS premiere på åpningen av direkteruten fra Oslo til New York, etter et lengre opphold grunnet terrorangrepet 11. september 2001.

Nå flyr SAS til New York for samme kronebeløp som de gjorde for 50 år siden, som er under 4.000 kroner tur/retur for de billigste billettene.

– Dekker knapt luftfartsavgiftene

– Hva tenker dere i SAS om at Norwegian vil ta 2.000 kroner tur/retur til New York? Og er det mulig å reise så billig?

Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Foto: SAS Vis mer


– Selvsagt kan man selge billetter til New York for 2.000 kroner, men da må det bli gebyrene som skal betale verdens dyreste fly, fordi 2.000 kroner dekker knapt luftfartsavgiftene, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Fra nyttårsskiftet begynte nemlig EU å innføre avgifter på flyselskapenes klimagasser, til tross for store protester fra amerikanske flyselskaper.

– Miljøavgiften går inn som en del av driftskostnadene vi har ved å fly. I Norge har vi hatt CO2-avgift flere år allerede, og vi i SAS har fått signaler om at denne korrigeres, slik at sammen med den nye avgiften, vil totalbeløpet stå uforandret, forteller Johansen.

Les også: SAS mobber konkurrenten med ny app

Tror de ansatte vil trenge tips

Videre fleiper informasjonssjefen om hvordan Norwegians kabinansatte skal livnære seg fremover med så lave priser.

– De lave prisene forutsettes nok også piloter- og cabin crew-kontrakter med helt andre betingelser enn man tidligere har sett i Skandinavia, så vi må nok oppfordre passasjerene til å tipse dem godt. Og tro det eller ei, også 787 bruker drivstoff, sier Johansen spøkefullt.

Prisen du ender opp med å betale for flyreisen, er nok ikke det mest revolusjonerende i forhold til hva du kan få flybillettene for i dag, mener han.

– For under 4.000 tur/retur, helt gebyrfritt, kan du reise med bagasje og sitte sammen med ditt reisefølge. Man slipper også å betale for å betale billetten når du skal reise med SAS, humrer informasjonssjefen, og legger til:

– Den interkontinentale konkurransen er svært hard med mange selskaper involvert. Det skal bli spennende å ønske Norwegian velkommen inn i dansen.

Les også: Norwegian har fått nytt jubileumsfly fra Boeing
Les også: Hit går de nyeste direkterutene

– Vi er blitt ganske tykkhudet

Anne-Sissel Skånvik er kommunikasjonsdirektør i Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer
Lasse Sandaker-Nielsen er informasjonssjef i Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer



Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, har følgende å si om SAS' kommentarer.

– Jo takk, vi gleder oss til dansen og håper virkelig at SAS fremdeles er på dansegolvet når vi starter opp, sier Skånvik med et smil.

Videre forteller hun at slike kommentarer fra SAS ikke er nytt for dem, og at de har levd med dem i 10 år.

– Det spekteret spenner fra skittkasting med «glimt i øyet» til grov industrispionasje, så vi er blitt ganske tykkhudet etter hvert. Vi må være ydmyke for at kundene kommer uansett til å bestemme hvilke selskap som lykkes fremover. Vi for vår del kommer til å holde oppmerksomheten mot hva vi selv skal tilby for å vinne denne konkurransen og dermed også sørge for lønnsomhet i det vi holder på med. Tror det kan være en bra resept også for andre, råder Skånvik.

Les også: Bjørn Kjos: – Kjør de gamle flyene på dynga

Startprisen er 2.000, men hva koster de andre billettene?

DinSide har spurt Norwegian om hva de tror prisspennet på New York-turene vil ligge på, og hvor mange billetter de vil selge til laveste pris per flight.

– Startprisen har vi sagt at vil ligge på 2.000 kroner tur-retur, men også her styres prisene av tilbud og etterspørsel, svarer Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Vil tilleggsproduktene som bagasje, mat og drikke, underholdning, setereservasjon og kortavgift endre prisleie sammenlignet med hva vi ser på dagens kortere ruter?

– I Norwegian er vi opptatt av at passasjerene selv skal velge selv hvilke tilleggstjenester de ønsker å betale for. Hvordan tilbudet på langdistanse kommer til å se ut, må vi komme tilbake til, opplyser informasjonssjefen.