SAS og Reitan sammen om reiser og opplevelser

Oslo (NTB-Geir Lillesund): SAS-gruppen og Reitangruppen går sammen for å bli stor i Skandinavia på reiser og opplevelser.

SAS og Reitan sammen om reiser og opplevelser

  1. Forsdahl: - Spørsmål ved SAS og reisebyråene


I begynnelsen av mai, i forbindelse med reiselivsmessen på Lillestrøm, vil deres nye felles selskap Go presentere sitt produktspekter på blant annet flyreiser, hotellopphold og bestilling av billetter til konserter og fotballkamper. Og da vil også selskapets hjemmeadresse være klar.

- Vi anser at den første tiden vil storparten av kjøpene skje via det hjemlige internett. Etter hvert håper vi å kunne få våre kunder til å benytte seg av de online-automatene som vil bli satt ut i vel 2.400 kiosker, butikker og på bensinstasjoner rundt om i Norden, sier viseadministrerende direktør Børre Berglund i Go til NTB.

I 2008-2009 er det meningen at Go skal ut i Europa til blant annet Tyskland, England og Frankrike med sitt tilbud.

Over ett år

I godt over ett år har SAS og Reitan arbeidet med planene om det nye online-selskapet, og på forsommeren ble det ansatt ledelse med Morten Torp som administrerende direktør og Berglund som hans nestkommanderende. De har fått på plass samarbeid med en rekke norske og internasjonale reiseaktører og opplevelsesarrangører.

I eiernes felles reiseteknologiselskap Travel.no foregår det for tiden en hektisk såkalt pakketering av de forskjellige elementene som skal tilbys kundene. I alt åtte kategorier vil vise seg på internettet og på berør-og-trykk skjermene i de lokalene der Reitangruppen setter ut online-automater. Kundene vil få full anledning til selv å sy sammen reisen og eventuelle tilleggselementer.

- Vi forestiller oss at kundene den første tiden vil velge egen PC for bestilling av for eksempel ferieturer, men når det gjelder sportsarrangementer, konserter og kortferier i storbyer, vil de benytte online-apparatene i butikkene. Det første året tror jeg omsetningen vil bli delt noenlunde likt mellom bestilling av pakkeopplegg og enkeltbestillinger av flyreiser eller hotellrom, sier Berglund.

Ikke varslet

Narvesen har i halvannet år hatt en avtale med lavprisselskapet Norwegian om salg av flybilletter fra sine kiosker og butikker i Norge.

- Ledelsen i selskapet var ikke informert om Narvesens nye tette samarbeid med Norwegians største konkurrent, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

- Vi ønsker ikke å oppgi størrelsen på dette salget, men det representerer en liten andel som har holdt seg stabil, sier hun til NTB.

Internett er Norwegians desidert største salgskanal. Andelen er godt over 80 prosent, og i juli var den, ifølge Ellingsen, på hele 91 prosent.

- Norwegian har hele tiden vært klar over at Narvesen kunne trekke inn flere samarbeidspartnere. Selv om det nå kommer nye aktører inn, har vi ingen planer om å trekke oss fra samarbeidet. Vi ser at reiselivstjenester stadig tilbys gjennom nye kanaler, og dette er noe som skjerper konkurransen, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Les også:

Melk, brød og sydentur