«TimeKiller» er SAS nyeste mobil-app. Se hva DinSides mobilekspert synes om appen nederst i artikkelen.
«TimeKiller» er SAS nyeste mobil-app. Se hva DinSides mobilekspert synes om appen nederst i artikkelen.Vis mer

SAS mobber konkurrenten med ny app

Gjør narr av mindre punktlige flyselskap i reklamekampanje.

SAS ble kåret til Europas mest punktlige flyselskap i 2010 og 2009 av flystatistikk- og -analyseselskapet Flightstats. Og dette er selvsagt noe flyselskapet er stolt av å promotere.

7. september lanserte SAS en ny applikasjon til smarttelefoner, hvor de «mobber» sine konkurrenter. Den nye appen heter «TimeKiller» og inneholder fire finurlige spill som de reisende kan bruke når de venter på forsinkede fly. Meningen med spillene er å få tiden til å gå litt fortere.

Slik introduserer SAS sin nye applikasjon:

    «To år på rad har SAS blitt kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Det må være irriterende å ikke fly med SAS ... Så vi har laget "The Time Killer - som du kan bruke når du ikke flyr med Europas mest punktlige flyselskap»

>>> DinSide har testet mobil-appen. Se hva dommen ble nederst i artikkelen

Klikk her for å se videoen

Snart blir det dyrere å fly - les hvorfor

– Ikke mobbing

– Jeg vil ikke kalle det mobbing, for vi navngir ingen andre flyselskaper. Vi har ingen strategi om å kritisere andre selskaper og vil ikke kommentere når de kritiserer oss, sier Anders Lindström, PR-ansvarig i SAS, til aftonbladet.se

Norwegian svarer følgende om den nye ventespillet:

– Jeg tolker hamsteren i hjulet som at SAS er litt stressa over at det går bra med Norwegian akkurat nå. De vet at vi ligger hakk i hæl, sier Åsa Larsson, Norwegians presse- og informasjonsansvarlig i Sverige, til avisen.

Larsson svarer at Norwegian ikke føler seg mobbet av kampanjen, men sier at det kan stilles spørsmål om hvor informasjonen om punktlighet kommer fra.

– Vi bruker FlightStats, som er en helt uavhengig kilde, forteller Lindström.

Han synes det er rart at Norwegian kritiserer kilden, ettersom de også gjør det bra i den statistikken.

Les også: Norwegian har fått WiFi på over halvparten av flyene sine

– Bare en humoristisk greie

Ifølge Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, er ikke appen direkte tilsiktet det norske markedet. Han understreker at den heller ikke er spesielt rettet mot deres gode konkurrent, Norwegian.

– Det er altså ikke slik at SAS håner noen konkurrenter med denne appen, og vi forventer at ingen skal ta dette mer seriøst og alvorlig enn det produsentene har gjort. Dette er rett og slett en liten humoristisk greie som de med ekstra god tid kan leke seg med, sier Johansen.

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, har følgende å si om appen:

– Det er en app som våre kunder ikke kommer til å bruke ettersom vi stort sett er minst like punktlige som SAS, ofte også punktligere.

– Statistikken er ikke representativ

Sandaker-Nielsen i Norwegian synes det er viktig at det norske folk får vite sannheten om flyselskapenes punktlighet.

– Vi registrerer at SAS fortsetter sin knallharde markedsføring av egen punktlighet, men sannheten er faktisk mer nyansert enn som så, sier han til DinSide.

- Det er feil at SAS har fått monopol på punktlighet, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer


Videre forteller han at punktligheten i Norge er svært høy, og at boen ganger er Norwegian best, mens andre ganger er andre selskaper best.

– Norwegian ønsker å avlive myten om at SAS er best på punktlighet i Norge. Det er viktig at det norske folk og våre passasjerer får vite sannheten om flyselskapenes punktlighet. Forskjellene er nemlig små. Vi er opptatt av å våre åpne og ærlige, og derfor har vi nå lansert «sannhetsspeilet», slik at det norske folk kan se med egne øyne hvordan det egentlig er, forklarer Sandaker-Nielsen.

Tallene i sannhetsspeilet er hentet fra Avinors offisielle punktlighetsstatistikk, som måler avgangspunktligheten på alle offentlig eide flyplasser i Norge. Dette er de tallene som rapporteres til Oslo Børs, ifølge kommunikasjonsrådgiveren.

– Flightstats sin punktlighetsstatistikk tar kun utgangspunkt i et utvalgt flygninger, ikke alle, så den er ikke representativ. Vi forholder oss til den offisielle statistikken som innbefatter absolutt alle flygninger, understreker han.

>>>Villedende reklame: SAS beklager

Slakter appen

DinSides mobilekspert, Pål Joakim Olsen, har testet SAS' «TimeKiller». Dette synes han om applikasjonen:

«– Hadde SAS vært ekstra kule, kunne man omsatt poengene i bonuspoeng hos SAS.»


– Selv om appen er gratis, er det ingen av spillene som er morsomme å spille. Hvis noen hadde tvunget meg til å velge en favoritt blant dem, må det være fotskrittene. Hadde denne vært laget litt annerledes, for eksempel at man skulle bruke kortest mulig tid på fem meter eller noe i den duren, hadde den faktisk vært litt morsom. Kjente munnvikene heve seg noe da jeg fant rytmen og fikk opp farten, konkluderer Olsen, og legger til:

– Hadde SAS vært ekstra kule, kunne man omsatt poengene i bonuspoeng hos SAS.


Se bilder av spillene her:

Få tips om flere apper på DinSide mobil. Klikk her!