Airbus A350-900 er en av flytypene SAS satser på til langdistanse. Men de kommer ikke med det første. Foto: Airbus
Airbus A350-900 er en av flytypene SAS satser på til langdistanse. Men de kommer ikke med det første. Foto: AirbusVis mer

SAS med stor flyavtale

SAS melder i dag at selskapet skriver avtale med Airbus om fornyelse av flyflåten.

Det er ikke lenge siden SAS var i en dyp økonomisk krise. I november i fjor lanserte de en spareplan som blant annet innebar en sentralisering selskapet, outsourcing av bakkevirksomhet og callsenter, salg av selskaper (Widerøe og bakketjenester), samt arbeidsavtaler og pensjonsvilkår for de ansatte.

I strategiplanen lå også en utvidelse av rutenettet, samt en plan om investering i nye fly.

Og det er nettopp denne flyinvesteringen SAS viser mer av detaljene av i dag.

Rickard Gustafson i SAS og John Leahy i Airbus skriver under på avtalen om kjøp, under pressekonferansen på Gardermoen tirsdag. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


12 nye fly

Under en pressekonferanse på Gardermoen i dag, har SAS undertegnet en intensjonsavtale med Airbus på bestilling av åtte nye A350-900 XWB, og fire A330 Enhanced.

Flåtefornyelsen kommer på langdistansemarkedet.

– Dette er en spennende dag for SAS, og vi skriver et nytt kapittel i historien med dette, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

– Vi er veldig glade og stolte over at SAS har valgt oss, og av det lange samarbeidet med SAS, sier John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers.

Dette er en del av SAS plan om en større fornyelse av selskapets flyflåte.

- Vi har levert på programmet som vi lanserte i november i fjor, men vi leverer ikke kun på det defensive - vi har også en stor offensiv satsning, som dette viser, sier Gustafson.

Det ligger også muligheter for ytterligere utvidelser av antall fly i avtalen, som ifølge selskapets pressemelding har en listepris på 3,3 milliarder US dollar. Den skal finansieres med eksportkreditt, salg og leaseback.

Den første A350-900 XWB får selskapet først i 2018, så det er langsiktige planer SAS melder om. I 2015 får selskapet de første A330 Enhanced som erstatter A340 når de nåværende leasingavtaler går ut.

Gamle fly? SAS og Norwegians flypark (2012)

Nå kan de fly lengre

Selskapet har valgt å bygge opp med A 330, som er de flyene som leveres først, og ta videre utvidelse med A 350. De nye flyene er selvsagt lettere, etter bruk av komposittmaterialer, samt at utslippene er lavere. I tillegg er drivstoffkapasiteten økt - slik at rekkevidden blir forbedret.

A 330 skal kunne fly til Japan eller øst- og vestkysten av USA, mens A350 skal kunne fly non-stop til destinasjoner som Singapore og Sør-Amerika.

Slik kan det se ut: A350 XWB Businessklasse. Foto: Airbus Vis mer


Airbus trekker også fram setebredden som en veldig god nyhet for passasjerene: Bredden på de nye setene blir 18 inches, som tilsvarer 45,7 centimeter. Til sammenlikning er setebredden på Boeings 787 (altså Dreamliner) 17,2 inches - eller 43,7. Du får altså to ekstra centimeter i bredden.

Dette blir nytt snart

I påvente av de nye flyene, vil SAS foreta en oppgradering av passasjerkabinen i syv fly i den eksisterende flåten. Hva vil du merke av dette?

  • Nye seter i hele kabinen
  • Helt horisontale seter (full flat) i Business Class
  • Høyoppløselig (HD) video og underholdningssystem ”on demand”
Kabinoppgraderingen forventes å være ferdig gjennomført i 2015.

Gustafson kan imidlertid ikke si nøyaktig hvilken leverandør og løsning på horisontale seter SAS vil velge i sine fly, eller når de vil bli introdusert.

Norwegianfly fra Boeing

Konkurrenten Norwegian får i disse dager overlevert den første Dreamlineren etter mye oppstartstrøbbel som følge av produksjonsproblemer på Boeing-fabrikken. Norwegian skal fly Dreamlinere på sine langdistanseflyvninger, i første omgang til New York, Florida og Bangkok.

SAS velger altså Booeing-konkurrenten Airbus når de nå velger leverandør for oppgradering av sin flyflåte.

– Dette er flere grunner til at vi har valgt Airbus: Vi har et langt forhold med Airbus, og dette er helt ny teknologi. Airbus er også den første som kan levere fly i den størrelsen som vi ønsker, og som er i stand til å levere på de tidspunktene som vi ønsker, sier Gustafson i SAS.

Airbus og SAS trekker også frem den raske konverteringstiden for pilotene, ved valg av fortsatt Airbus. Mens Norwegian har en måneds innflyving på sine piloter med den nye Dreamlineren, så slipper SAS-pilotene med kun 8 dager ved bytte fra dagens 330 til den nye A 350 XWB.

Les også: Familien bestilte flyreise med hypermoderne underholdningssystem. Nå får de ingenting, og blir bedt om å ta med en bok

Del av strategiplan

Ifølge strategiplanen fra november 2012, skal SAS:

  • Utvide sitt destinasjonsnettverk med 15 prosent i løpet av perioden fra 2013 til 2015:

    – Til sommerprogrammet 2013 åpner SAS mer enn 30 nye ruter. Dette er mulig som en konsekvens av den økende fleksibiliteten og lavere kostnader som oppnås gjennom 4Excellence Next Generation-planen (spareplanen som er fremlagt, red. anm.), skrev SAS i en pressemelding i november 2012.

  • Investere i flere fly:

    – SAS får i de kommende år ytterligere 65 fly i flåten. Herunder 39 helt nye, da selskapet i 2016 har en ordre på 30 nyproduserte Airbus-320neo og fram mot slutten av 2014 kommer 9 Boeing-737NG, ifølge SAS.

  • Flyflåten til SAS i Norge består per i dag av:

  • 13 stykk Boeing 737-600 med 112-116 seter
  • 9 stykk Boeing 737-800 med 150 - 176 seter
  • 17 stykk Boeing 737-700 med 131-141 seter
  • 4 stykk Boeing 737-400 med 150 seter
  • 13 stykk Boeing 737-500 med 120 seter
  • SAS eksisterende langdistanseflåte består av syv A340-300, og fire A330-300, og ytterligere en leaset A340 i løpet av høsten 2013, samt åtte A350-900 XWB.

    Bonus og nye klasser

    SAS har også vært på offensiven hva gjelder andre satsingsområder for å få selskapet på beina. I februar i år var de ute med gjeninnføring av bonus på innenriksreiser for tjenestereisende - og i mai kom meldingen fra Regjeringen at bonusopptjening vil være tillatt på alle innenriksreiser, og for alle reisende.

    For kun noen uker siden, offentliggjorde de også at det er slutt på businessklasse hos SAS i Europa. Nå skal alle enten fly SAS Go eller SAS Plus.