<b>GAMMELT NYTT:</b> Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SAS
GAMMELT NYTT: Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SASVis mer

SAS lanserer telefontjeneste - igjen

Gjør som Norwegian. Snart kan du ringe om bord her også.

Sist uke lanserte flyselskapet Norwegian ringetjenesten SkyCall om bord på fly med WiFi-tilgang. SkyCall fungerer som en gratis app og er foreløpig kun tilgjengelig for iPhone.

Men hva med SAS? Når de får installert WiFi, vil de også tilby telefoni, da?

– Det stemmer at det ligger som et element i hele pakken. Vi ønsker å tilby denne muligheten alle typer telefoner og ikke kun begrenset til for eksempel iPhone, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Han forteller at så snart SAS får installert WiFi, vil telefonløsningen være rent teknisk klar fra første stund. Altså i begynnelsen av 2012.

Johansen kan foreløpig ikke si nøyaktig hvordan ringetjenesten vil virke, men påpeker at SAS er veldig opptatt av at kvaliteten skal være så bra som mulig.

– Vårt første fly får Panasonic-systemet installert i slutten av denne måneden, og vil være på vingene i begynnelsen av desember. Det er et norskregistrert fly som vi får se mye til her hjemme i Norge, men vi vil nok ikke gå så høyt på banen om dette før vi har flere fly på vingene med WiFi om bord, forklarer Johansen.

Les også: Derfor ble SAS' bredbånd utsatt

Hadde telefon om bord

Her ser du en faksimile fra SAS internavis i oktober 1995. Foto: SAS Vis mer


Det er ikke første gang SAS har kunnet tilby sine passasjerer telefoni om bord. Allerede i oktober 1995 begynte flyselskapet å installere telefoner om bord i flyene, og var det første selskapet som tilbydde tjenesten JetPhone både innenriks, på Europa-ruer og interkontinentalt. Flyselskap i USA var tidligere ute og hadde flytelefoner på begynnelsen av 1990-tallet.

Totalt ble det installert 10.000 telefoner i 150 fly, noe som den gang dekket hele SAS' flåte. JetPhone satt telefonen inne i armlenet, og ved å trykke på en knapp, sprettet telefonen frem. Betalingen skjedde ved hjelp av kredittkort som ble dradd gjennom en leser på selve apparatet.

– Vi er forretningsmannens selskap. Og telefonen er viktig utstyr for denne kategorien reisende, uttalte Håkon Andersson, produktansvarlig i SAS, til internavisen "Inside SAS" i oktober 1995.

Ettersom det ikke var tillat å bruke mobiltelefon om bord i fly, mente Andersson at behovet for telefoni om bord var økende. De anslå på den tiden at cirka 10 prosent av passasjerene ville benytte seg av telefonene.

– SAS har jo over flere tiår vært et godt selskap for reisende i forretningsøyemed. Å gi disse muligheten til å ringe fra flyet var ett element av en rekke andre produkter som ble godt tatt i mot når man valgte å reise på Business Class, opplyser Johansen i SAS.

GAMMELT NYTT: Fra 1995 til 2007 kunne du ringe om bord i SAS-fly. Nå er snart tjenesten tilbake, men helt lik blir den nok ikke. Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS
Foto: SAS

Se bilder av JetPhone

Varte i 12 år

Det var heller ikke spesielt billig å ringe fra flyet i 1995. Samtalene kostet nemlig 34,6 kroner per minutt, noe som tilsvarer omtrent 48 kroner nå i 2011, ifølge SSB.

Telefonene var i drift frem til 2007.

Men hvorfor forsvant det, egentlig?

– Teknologien innenfor dette området har jo vært, og er, i rivende utvikling. Forventningen til at det skal være teknisk god kvalitet også i luften er stigende. Dette var med i betraktningen som førte til et opphør av tilbudet i 2007, samt at kvalitetsvurderingene er helt sentrale når det gjelder vårt valg av leverandør og system nå for det vi skal ha i flyene kommende år, forteller Johansen.

>> Slik gikk det da Knut sendte e-post fra himmelen

SkyCall med barnesykdommer

Stephen Parsli er daglig leder i Call Norwegian. Foto: Per Ervland Vis mer


Da DinSide testet ut ringetjenesten til Norwegian sist tirsdag, slet den fortsatt med noen barnesykdommer.

Da opplevde vi at det ikke var mulig å få kontakt med mobiltelefoner som ikke hadde lastet ned appen. Det var riktig nok mulig å ringe, men når noen svarte, ble det helt stille i den andre enden. Personen som mottok telefonen kunne derimot høre det undertegnede sa i enkelte tilfeller. Se video her!

– Siden lansering har vi jobbet på spreng for å forbedre tjenesten. Dette arbeidet fortsetter inntil vi har en tjeneste som fungerer like bra i lufta som på bakken, sier Stephen Parsli, daglig leder i Call Norwegian.

Videre forteller Parsli at tilbakemeldingene så langt har vært positive.

– Enkelte dager har vi ligget på 11. og 13. plass i Norges mest nedlastede apper på App Store. Vi har hatt mange nedlastinger og kjøp i tjenesten.

Android-versjonen av SkyCall skal også være like rundt hjørnet.