Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Foto: SAS
Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS. Foto: SASVis mer

SAS lanserer Smart Pass for VIP-kunder

Nytt mobilprodukt skal forenkle reisen for 2,7 millioner medlemmer.

SAS har cirka 750.000 EuroBonus-medlemmer i Norge, og omtrent tre prosent av disse er gullkunder.

Nå lanserer SAS et mobilprodukt som skal forenkle reisen for sine gullkunder, nemlig SAS Smart Pass.

Det er cirka 22.500 gullmedlemmer i Norge, og totalt 2,7 millioner EuroBonus-medlemmer i verden.

Vant pris: SAS mest punktlig i 2010

Ålesund er først ute

I løpet av denne uken skal produktet testes i alle de tre skandinaviske landene. Grunnen til at det blir Vigra Lufthavn i Ålesund som er først ute med tjenesten, er fordi den har to utganger og er en godt egnet flyplass for å teste ut teknologiske nyvinninger, ifølge pressemeldingen.

– I testperioden tilbyr vi noen av våre hyppigst reisende i Malmø, Ålesund og Ålborg å teste SAS Smart Pass for at disse skal gi oss tilbakemelding på hvordan de opplever denne nyvinningen, som SAS er først i verden med å lansere. Men i løpet av 2011 så er det altså meningen at vi kan tilby SAS Smart Pass till alle EuroBonus gullkunder i Skandinavia, skriver Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, i en epost til DinSide.

Smart Pass vil bli gratis for gullkundene.

Røykfritt fly med askebeger: Disse toalettdørene motsier seg selv

Slik virker det

SAS Smart Pass bygger på moderne mobilteknologi kalt NFC, Near field Communications. Ettersom disse telefonene foreløpig ikke er særlig utbredt i Skandinavia, tilbyr SAS sin egen variant i form av en liten NFC-klistremerke som festes på mobiltelefonen.

I dette merket sitter en sender som aktiveres når den kommer i kontakt med en leser på et berøringspunkt. Slike lesere vil finnes på Self Service-automater, i Baggage Drop, Security, Fast Track, Lounge, Tax Free og ved ombordstigning.

– Dette klistremerket inneholder bare info om EuroBonus-nummeret og aktiveres når den kommer innenfor en avstand på fem centimeter fra en leser. For at man skal kunne reise på sitt SAS Smart Pass, må EuroBonus nummeret være registrert i bestillingen, forklarer Johansen.

Slik fungerer Smart Pass Foto: SAS Vis mer


Dersom du liker at ting går fort, er Smart Pass tingen for deg, ifølge informasjonssjefen.

– Ved å holde opp sitt Smart Pass mot en leser, identifiseres reisen umiddelbart og man kan passere gjennom sikkerhetskontrollen og gjennom utgangen til flyet. Dette er altså en ny og svært enkel og smidig måte å ta seg gjennom flyplassen på. På en Self Service-automat kommer man fore eksempel direkte til det bildet i dialogen som vedrører deg selv og din bestilling. Selv her sparer man tid, forteller han.

– Vil vanlige kunder også få muligheten til å benytte seg av Smart Pass i fremtiden?

– Det får vi se på, men at det hører fremtiden til, er det ingen tvil om, sier Johansen.

Lei av forsinkelser? Sjekk dine rettigheter ved instilling og forsinkelse av flyet

Hvordan blir gullkunde?

Slik ser gullkortet til SAS ut. Foto: sas.no Vis mer


Det er tre måter å bli gullkunde på:

  • Ved å tjene opp 45.000 grunnpoeng hos SAS. Slike poeng kan man samle gjennom å reise med flyselskap i Star Alliance, bo på hotell, leie bil og mer.
  • Hvis du reiser mer enn 35 turer i året med SAS, Widerøe og/eller Blue1. Innlandsreiser er ekskludert.
  • Du får automatisk gullkort hvis du kjøper et TravelPass årskort.
  • Det kan likevel hende at innlandsreiser vil bli inkludert i framtiden.

    – Som kjent så er det forbud mot å kunne tjene bonuspoeng på flyruter innenlands i Norge. Ordningen er imidlertid oppe til ny vurdering i disse dager i og med at Konkurransetilsynet har satt ned et utvalg som skal se på ordningen. Situasjonen i norsk luftfart er svært annerledes i dag enn da forbudet først bli innført for flere år siden, samt at et forbud som dette i seg selv hemmer konkurranse på en rekke andre områder som ikke bare har med pris å gjøre, forklarer Johansen.