MD-80 blir stadig et sjeldnere syn i europeisk luftrom, men i USA finnes det fortsatt flust av dem. Foto: Adrian Pingstone
MD-80 blir stadig et sjeldnere syn i europeisk luftrom, men i USA finnes det fortsatt flust av dem. Foto: Adrian PingstoneVis mer

SAS kvitter seg med MD-80

Selger 18 av dem, men beholder seks.

Det er det amerikanske flyselskapet Allegiant som kjøper de 18 MD-80-flyene, som ble bygget mellom 1985 og 1991.

SAS har lenge hatt planer om å kvitte seg med MD-80-flyene sine, og nå blir de kvitt 18 av sine 24 fly av denne typen.

De seks som flyselskapet beholder skal brukes for å håndtere behov i den trafikkmessige høysesongen til SAS.

MD-80 har ikke det beste ryktet på seg når det gjelder miljøvennlighet. Flymodellen bruker mye drivstoff (mellom 25 og 35 prosent mer enn nyere mellomdistansefly), og motorene har et høyere støynivå enn nyere flymodeller. At flyet bruker så mye drivstoff gjør dem også dyrere i drift for flyselskapene. I tillegg er det dårlig med nymotens teknologi for passasjerene ombord. Musikkanaler? Personlig underholdningssystem? Glem det.

Populær i USA

Selv om SAS nå kvitter seg med flesteparten av sine MD-80-fly, er modellen fortsatt populær blant andre flyselskaper. Ifølge Businessweek har American Airlines rundt 300 MD-80-fly i sin stall. Delta har litt over 100.

Modellen regnes som svært pålitelig rent flymessig, noe mange flyselskaper mener veier opp for stort drivstofforbruk. Å investere i ny flypark er dessuten en stor kostnad de fleste flyselskaper ikke tar seg råd til i disse dager. Dermed vil nok ikke MD-80 forsvinne fra flytrafikken med det første.

Etter salget av de 18 MD-80-flyene sitter SAS igjen med 191 operative fly i sin stall.