<b>PÅ LANGTUR:</b> Snart lanserer SAS sitt første fly med Wifi på langdistanse. Foto: SAS
PÅ LANGTUR: Snart lanserer SAS sitt første fly med Wifi på langdistanse. Foto: SASVis mer

SAS får trådløst nett på langdistanse

Første fly på vingene 17. februar.

Like før jul i 2011 fikk SAS-flyene Internett, nesten ett år etter at konkurrenten Norwegian hadde fått det.

Siden har passasjerene kunnet surfe og sjekke Facebook på flyvninger i Norge og rundt om i Europa.

Men på de lengre flyvingene over Atlanteren og til Asia har man måttet nøye seg med musikk og film lagret på mobilen eller PC-en, eller en god bok på papir, nettbrett eller e-bokleser, hos begge selskaper.

Norwegian: - Nesten alle passasjerene bruker gratis Wifi

Første fly 17. februar

Dette blir det nå forandring på.

Fra 17. februar setter nemlig SAS inn det første flyet med Wifi på lengre strekk.

NYE FLY: Slik kan det se ut i A350 XWB på økonomiklasse. Foto: AIRBUS Vis mer


Det dreier seg i første omgang om en eldre Airbus med ombygd kabin. De nye Airbus-flyene som SAS har bestilt kommer i september, og da får tilsammen 13 langdistansefly trådløst nett ombord.

- Dette blir vi så vidt vi vet alene om i Skandinavia, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Dinside.

Slik tror Airbus vi flyr i 2050

147 kroner for vanlige passasjerer

NETT PÅ LANGE STREKK: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS lover nett på de første langdistanseflyvningene fra 17. februar. Foto: SILJE ULVESETH Vis mer


Mens Norwegian tilbyr gratis nett til alle om bord på de flyene som er utstyrt med dette, krever SAS betalt. WiFi er gratis for EuroBonus-medlemmer og reisende i SAS Plus. Andre betaler NOK 59 for flyvninger i Norden og NOK 89 for flyvninger i Europa.

På langdistanse vil det koste 19 amerikanske dollar (om lag 147 norske kroner) i GO-klasse. Alternativt kan man benytte EuroBonus-poeng.

Tilbudet blir gratis for de som sitter i PLUS og Business klasse. I tillegg vil reisende med gull og diamantkort kunne surfe gratis om bord.

Men undersøkelse viser: Passasjerene HATER ekstrakostnader

- Behovet størst på lange strekk

SAS har mer tro på de lengre strekkene enn de kortere når det gjelder nett om bord.

- Vi tror at behovet for nett er større når man flyr langt. Er man i lufta 45 minutter, er det jo bare cirka 20 minutter man faktisk kan bruke nettet, på grunn av at forbindelsen til satellitt krever høyde over 2.000 fot, forklarer Johansen.

Han tror underholdning og informasjon blir viktigere jo lenger flyturen er.

Derfor fylte Boeing flyet med poteter