SAS Braathens lover bedre service og tilgjengelighet

Oslo (NTB-Geir Lillesund): SAS Braathens har satt seg som mål å bli ett av Europas ledende flyselskaper ved utstrakt forbedring av service, kvalitet og tilgjengelighet.

Administrerende direktør Ola Strand sier til NTB at han totalt sett er fornøyd med det resultat som selskapet oppnådd i 2006. Selv om regnskapet for 2006 ble gjort opp med et overskudd før skatt på 304 millioner kroner (338 mill. sv.kr.), var overskuddet i 2005 betydelig høyere - 807 millioner kroner (887 mill. sv.kr.).

Denne utfordringen vil han og de øvrige SAS Braathens-ansatte møte med virkemidler som skal føre til at enda flere skal velge dette selskapet både på innenriks- og europeiske ruter.

Frokost tilbake

Et måltid er fra 25. mars tilbake på frokostrutene på innenriks, sammen med et generelt tilbud om gratis kaffe og te og salgsprodukter på de øvrige rutene.

Rutene mellom skandinaviske byer vil fra samme tidspunkt - når flytiden tillater det - bli på Europarute-nivå. Der opprettholdes treklasse-inndelingen med Economy, Economy Extra og Business.

I Economy finner man ifølge kommersiell direktør Johnny Skoglund hele spekteret av rimelige billetter og muligheter for å kjøpe mat og drikke, for noen ekstra kroner kan man på Economy Extra få mat med «grønn profil», drikke og aviser, mens man på Business skal kunne føle seg som «en konge på reise».

Men også på bakken skal de reisende kunne registrere at SAS Braathens tar seg enda mer sammen. Med hjelp av datateknologien er det utviklet tjenester der de reisende i større grad enn i dag skal kunne utnytte sin e-mail og SMS. Her inngår muligheter for å sjekke inn på e-mail og velge seteplass 22 timer før avgang, mulighet for innsjekk på SMS fire timer før avgang, og også automatisk innsjekking av bagasjen.

9,5 mill. passasjerer

Driftsomkostningene er årsaken til at SAS Braathens-resultatet har stupt i forhold til i 2005. De har økt med 6,3 prosent eller nesten 600 millioner kroner (660 mill. sv.kr.). I dette ligger høyere flybensinutgifter, utgifter som følge av konflikter i første halvdel av 2006, og reorganiseringsomkostninger på 66 millioner kroner (74 mill. sv.kr.).

SAS Braathens befordret om lag 9,5 millioner passasjerer i 2006, noe som er i underkant av 4 prosent flere enn i 2005. Norsk innenrikstrafikk hadde en liten nedgang, mens den europeiske trafikken økte med vel 13 prosent.

Kabinfaktoren økte i løpet av året med 2,5 prosentpoeng til 68,8 prosent. (©NTB)