Drømmer du om cruiseferie? Ikke gå i fella når du bestiller turen, ellers kan du ende opp med å betale altfor mye. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen
Drømmer du om cruiseferie? Ikke gå i fella når du bestiller turen, ellers kan du ende opp med å betale altfor mye. Foto: Hans Kristian Krogh-HanssenVis mer

Samme cruise - 3.800 kroner i prisforskjell

Cruiseselskap tar mye mer for turen om du betaler i euro.

Cruiseferie blir stadig mer populært. Cruiseselskapene konkurrerer om å lokke til seg passasjerer med de nyeste, største, bredeste, lengste cruiseskipene. Det konkurreres også på underholdning, aktiviteter, tjenester og utvalg av restauranter.

At cruiseferie ikke er som det en gang var er det liten tvil om. Men selv om cruiseselskapene lokker med spasentre, personlige trenere, klatrevegger, badeland osv, er fortsatt prisen ganske vesentlig for kundene.

DinSide fikk en e-post fra en leser som var ute etter en cruiseferie i Hawaii i januar 2010 med Norwegian Cruise Line, NCL (som forøvrig er amerikanskeid). Han hadde lett etter priser både på NCLs amerikanske og europeiske nettside. Overraskende nok fikk han opp to helt forskjellige priser på akkurat samme cruise. Prisen han fikk gjennom den amerikanske nettsiden var betydelig lavere enn den han fikk gjennom den europeiske.

DinSide sjekket ut dette, og prøvde selv å bestille et cruise gjennom de to nettsidene. Vi fikk også samme resultat - betaler du cruiseferien i euro, må du ut med mye mer enn om du betaler den i dollar.

Faksimile fra NCLs amerikanske nettside. Vis mer
Faksimile fra NCLs neuropeiske nettside. Merk at lugarkategori BB og BG er i samme prisklasse, det er bare forskjell på hvor i skipet lugarene ligger. Vis mer


Se bare her:
Vi vil ha et ukelangt cruise mellom øyene i Hawaii. Avreise skal være 2. januar. Når vi går inn på www.ncl.com, og velger en lugar med balkong, får vi oppgitt en pris på totalt 2.786 dollar for to personer. Dette tilsvarer cirka 16.671 kroner.

Når vi bestiller akkurat samme cruise med samme type lugar gjennom NCLs europeiske nettside, www.ncl.eu, får vi opp en mye høyere pris: 2.822 euro, cirka 24. 228 kroner.

Prisforskjellen er altså på hele 7.557 kroner, noe som utgjør 3778,50 kroner per person.

DinSide har fått følgende forklaring fra NCL om hvorfor de opererer med forskjellige priser overfor europeere og amerikanere:

"Våre priser er markedsspesifike og tar hensyn til individuelle markedsforskjeller som etterspørsel, konkurranse, sesonger, valutakurser og destinasjoner. Vi prøver å unngå store forskjeller i prisnivåene i de forskjellige markedene, men det finnes ikke noe slikt som globalt konsistente priser. En slik prisstrategi finnes ikke bare i cruise- og turistindustrien, men i alle andre sektorer."

Liten prisforskjell hos Royal Caribbean

Vi gjør samme forsøk på Royal Caribbean Cruises' nettsider. Her bestemmer vi selv hvilket land vi bestiller fra. Vi prøver oss både fra USA og Norge. For et fem netters cruise i Karibia med utreise fra Miami skal Royal Caribbean ha fra 6.433 kroner per person, dersom du bestiller fra den norske nettsiden. Dersom du bestiller fra den amerikanske, er rimeligste pris 1.018 dollar, cirka 6.060 kroner. Dette utgjør en prisdifferanse på 373 kroner. (Vi regnet om ved hjelp av DinSides valutakalkulator.)

- Vi opererer med en flytende prisstruktur, der prisene avhenger av etterspørselen, sier Ellen Stebekk, markedssjef i Royal Caribbean.

- Vi tar ikke noe ekstragebyr når man bestiller gjennom vår norske nettside.

- Så prisdifferansen på 373 kroner, er det fordi dere opererer med en litt annen kurs enn vi gjorde da vi regnet om?

- Kursen kan nok fort slå ut her ja, for den varierer hele tiden, sier Stebekk.

Gjør en prissjekk

Skal du bestille deg en cruiseferie, bør du altså sjekke hvilke priser cruiseselskapet presenterer i forskjellige valutaer, og regne om for å se om prisene er de samme, eller selskapet opererer med store prisforskjeller, slik NCL gjør. Husk også at de forskjellige regionsavdelingene til et cruiseselskap kan ha ulike spesialtilbud på samme tur. Sjekk spesielt de amerikanske nettsidene, da det ofte selges cruise til spesialpris til amerikanere, som fortsatt er den aller største gruppen av cruiseturister.