<strong>FLASKEHALS:</strong> Når passasjerer skal fylle bagasjehyllene, blir det fort stillstand og kø i midtgangen. Foto: Per Ervland
FLASKEHALS: Når passasjerer skal fylle bagasjehyllene, blir det fort stillstand og kø i midtgangen. Foto: Per ErvlandVis mer

Så raskt kan flyet fylles

Mener han har kommet frem til den optimale måten å gå om bord i flyet på.

Her er testen som flyselskapene bør kaste seg over. Jason H. Steffen, som egentlig arbeider med partikkelfysikk, har på fritiden kastet seg over et annet luftig - men likevel mer jordnært - problem. Hvordan fylle et fly mest effektivt.

Han er neppe alene i frustrasjonen over ombordstigning på passasjerfly. De fleste av oss har vel havnet bak den lille damen med fem taxfree-poser som alle skal stues opp i bagasjehyllene, eller småbarnsforeldrene som har med hele barnerommet på tur, hvorav halvparten skal sorters og organiseres mens de står der i midtgangen. Vel - dere skjønner hvor vi vil.

Steffen har benyttet matematiske modeller for å beregne en optimal metode for ombordstigning på fly. Han publiserte en artikkel om dette i the Journal of Air Transport Management allerede i 2008.

Nå har fem alternative ombordstigningsmetoder blitt forsøkt i virkeligheten. Eller i alle fall i en simulert virkelighet. Og det er det vi ser på filmen nedenfor (filmen er laget i samarbeid med et online video-show).


Testen ble gjort i en modell av et Boeing 757, med 12 seterader bestående av to ganger tre seter hver, på hver side av den ene midtgangen. (Slik de fleste er vant til å fly kort- og mellomdistanse.) Testerne bestod av 72 passasjerer i ulike aldersgrupper.

Overtroisk? Disse flyselskapene mangler rad 13

Fem metoder

Testen prøvde ut fem metoder der passasjerene har fått tildelt nummererte seter.

STEFFENMETODEN Heller enn å beskrive metoden i detalj, ser du mønsteret i seteplasseringen her. Vis mer


  1. Boarding der de som sitter bakerst går inn først.
  2. Boarding i fire-rekkers blokker, der man starter bakerst
  3. Wilma-metoden (vindusseter først, så midtseter før midtgangsetene kommer sist)
  4. Steffen-metoden (ombordstigning bakfra mot front, og fra vindu til midtgang - se skisse)
  5. Tilfeldig ombordstigning

Steffen-metoden går i korte trekk ut på å tillate at flest mulig av passasjerene får legge sakene sine i bagasjehyllen samtidig, mens man likevel gir dem rom til å få ting på plass før neste pulje kommer.

Her er setene mange vil holde seg unna, mens alle vil sitte her

Tempo er kritisk faktor

Og etter forsøket konkluderer Jason H. Steffen med at det går signifikant raskerer å få passasjerene på plass i setene med hans metode. Faktisk bruker de 72 passasjerene nesten halvparten av tiden ved raskeste ombordstigningsmetode sammenlignet med tregeste ombordstigningsmetode (metode 2).

Om flyselskapene innfører slike metoder er nok fortsatt uvisst, men tiden det tar fra flyet ankommer med passasjerer til det igjen er klart for avgang et av de kritiske punktene for mange lavkost-selskaper. Reisende med selskaper som Ryanair og Norwegian har sikkert observert hvordan selskapene har prosedyrer som skal kutte ned tiden det tar fra ankomst til ny avgang.

Hele artikkelen om forsøket finner du her.