Så mye dyrere blir flybillettene

Dyrere oljepriser betyr dyrere flybilletter. Men det er ikke snakk om store prishopp.

Med de stigende oljeprisene har vi fått høre at flybillettene vil bli dyrere. Men hvor mye?

Siden lavprisselskapene gjorde sin entré på begynnelsen av 2000-tallet, har billettprisene på flybilletter stupt. Større konkurranse har presset prisene, men lavere billettpriser har også gjort at stadig flere av oss reiser avgårde lufveien.

Dyrt drivstoff

Med rekordhøye priser på oljefatene, stiger også prisen på flyenes drivstoff. Det betyr at flyselskapene må sette opp billettprisene, for å kompensere for de økte utgiftene.

Det blir ikke slutt på billige flybilletter selv om oljeprisene stiger. Foto: Daniel Duchon Vis mer


Men hvor mye er det snakk om? Ser vi enden på lavprisepoken? Blir det slutt på billige billetter til Middelhavet og storbyene?

- Når oljeprisene går opp, setter også flyselskapene opp billettprisene. Det er det samme som at når mel blir dyrere, blir brød også dyrere, sier Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i SAS.

- Men oljeprisene steg kraftig også i fjor. Ga ikke disse økningene noe utslag på billettprisene?

- Jo, i fjor økte vi prisen på de billigste billettene med 20-30 kroner, sier Midteide.

- Hva kan vi vente oss denne gangen? 30 kroner til?

- Det er ikke så godt å si, men det blir ikke mye mer enn i fjor. 30 kroner er ikke mer enn en flaske cola fra Seven-11. Den enkelte passasjer vil ikke merke det noe særlig, men SAS har ti millioner passasjerer årlig, så vi merker det godt.

Norwegian har ikke begynt å se på hvor mye de eventuelt skal sette opp billettprisene, men informasjonssjef Anne Grete Ellingsen sier at det ikke blir de store endringene.

Den som trodde at det skal bli mye dyrere å fly, behøver altså ikke bekymre seg.

Storsalg på sommerbilletter

Det som kan bekymre, er at det begynner å bli knapt med tid for den som vil sikre seg billetter til sl og varme i sommerferien.

- Billettsalget for sommeren går ekstremt godt. Nordmenn får aldri nok av Middelhavet, sier Midteide i SAS.

SAS har lansert en rekke nye ruter i år, og Midteide forteller at Malta, Palermo på Sicilia, Sevilla og Bilbao selger bra.

Selv om SAS sliter økonomisk, vil ikke passasjerene merke noe til dette i sommer. Men selskapet kommer til å måtte se på rutenettet sitt, og avgangsfrekvensene. Skjer det noen endringer, i form av nedlagte ruter eller færre avganger, vil dette først skje til vinteren, sier Midteide.

- Vi har fortsatt ledige seter i sommer, men vedlig mye er solgt. Det er mange nordmenn som har leiligheter og hus i Spania, Frankrike og Italia, og de bestiller billetter veldig tidlig, for de vet jo hvor de skal tilbringe sommerferien, sier Ellingsen i Norwegian.

Hun forteller at selskapet er godt fornøyd med responsen på rutene som går fra nyåpnede Moss Lufthavn Rygge. Norwegian har utvidet sitt rutenett voldsomt i år, og ifølge Ellingsen er det ingen planer om å kutte noen avganger.

- Vi har bestilt ti nye fly, har fått det ene allerede, og får to nye nå i juli. Det er ikke snakk om å kutte ned på tilbudet. Til høsten åpner vi også rute til Dubai. Den er vi veldig spent på, sier Ellingsen.