Dagens fly er svært automatiserte, og svært avhengige av kommunikasjon med bakken. Foto: Colourbox
Dagens fly er svært automatiserte, og svært avhengige av kommunikasjon med bakken. Foto: ColourboxVis mer

- Så lett kan man styrte et fly

Sikkerhetsekspert advarer om store hull i systemet.

Dagens fly er proppfulle av elektronikk. Det meste går automatisk, og kommunikasjonen med bakken er viktig for at flyet skal vite hvordan det skal fly for å unngå andre trafikkerende fly, uvær, og komme seg frem til destinasjonen på enkleste måte.

Nå advarer sikkerhetseksperten Righter Kunkel om at det er altfor lett for folk med skumle hensikter å hacke seg inn i systemene et fly er avhengig av, og dermed i verste fall få det til å styrte. Det skriver nettsiden Venturebeat.com.

Kunkel, som selv er pilot, holdt en presentasjon på den amerikanske hackerkonferansen Defcon i forrige uke. Der hevdet han at terrorister enkelt kan hacke seg inn i Federal Aviation Administrations (FAA) kontrollsystem for flytrafikken i USA.

Kan forstyrre kommunikasjon og radar

Han viste ikke hvordan man kan få et fly til å styrte, men forklarte hvor lett det er for en hacker å stenge for kommunikasjonen mellom bakken og flyet, å forstyrre radarsystemet, legge inn falske flyplaner i systemet, gjenkjennes som en pilot selv om man ikke er det, og hindre at fly får tatt av fra flyplassen.

Får en terrorist tak i falsk legitimasjon, kan vedkommende gå til legen og få et såkalt aviation medical certificate, som viser at han er i god nok helse til å bli pilot. Deretter kan han få et id-nummer som pilotstudent , og logge seg inn i FAAs nettside for pilotregistrering. Så er det bare å legge inn egne og falske flyplaner.

Siden hvert eneste flytårn skriver ut alle innmeldte flyplaner, kan en terrorist i teorien få systemet til å krasje ved å legge inn et stort antall falske flyplaner, hevder Kunkel.

FAA la i mai frem en egen rapport som viste at det var 763 svakheter i 70 av deres interne nettapplikasjoner. Nå jobbes det med å utbedre sikkerheten.

Hva med Avinor?

Hva så med Avinors systemer? Er de tilstrekkelig sikret mot hacking? Vi kontaktet pressesjef Sindre Ånonsen, som hentet inn følgende kommentar fra Avinors IKT-avdeling:

"Vi vurderer ikke dette som et stort problem, og anser at det er liten fare for at noen skal klare dette i Norge. Systemene som kontrollerer det norske luftrommet går i et eget nettverk, og vi overvåker kontinuerlig disse systemene og nettverket for å avdekke og motvirke uatorisert tilgang eller angrep. De mest kritiske systemene benytter separate sambandsforbindelser og teknologi som gjør "jamming" i stor skala svært vanskelig.

Risikoen for forstyrrelser som følge av at det sendes inn store mengder fiktive flygeplaner anses som lav. Det er bygget inn kontrollmekanismer som vil identifisere om flygeplanene er fiktive og som vil forhindre at disse spres i de operative flykontrollsystemene."