Så billig at det blir dyrt

Flybillettene blir billigere og billigere, men ekstrakostnadene vokser. Se hvilket av lavprisselskapene som er verst til å legge til ekstrakostnader når du bestiller flybillett.

Ingenting i livet er gratis, sies det, og derfor er vi meget skeptiske til Ryanairs proklamering om at de i fremtiden vil gjøre flybillettene gratis. Ja, særlig.

Én krone blir flere hundre

Men etter at vi gjennomførte en test av hvilke ekstrakostnader du mer eller mindre ufrivillig må ut med før flybillettene er i boks, da tenker vi at det kanskje går an, likevel.

De billige billettene er nemlig ikke billige lenger, når alle ekstrakostnader er regnet med.

Det koster

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

Så billig at det blir dyrt

  1. Slik legges ekstrakostnadene til


Skal du ta med deg bagasje? Det blir xx antall kroner ekstra - hver vei. Vil du velge hvor du skal sitte? Det blir ytterligere xx kroner. Kanskje du trenger reiseforsikring? Ikke? Joda, vi vet du trenger det! Og i tillegg kommer selvsagt servicehonorar, og xx kroner fordi du betaler med kort (enda du ikke kan betale billettene på annen måte).

Og det mest irriterende? Når flyselskapene tar seg den frihet å legge dem til uten at du har bedt om det. Ja, det er sant. Er du uoppmerksom, kan det hende du betaler for både det ene og det andre du strengt tatt ikke hadde trengt.

Vi sjekket ut hvilke ekstrakostnader du blir påført når du bestiller billetter hos følgende selskaper:

  • Sterling
  • Norwegian
  • Ryanair
  • SAS Braathens
  • Alle selskapene tar på en eller annen måte ekstra betalt utover selve billettprisen, og skatter og avgifter. Men vår test har to klare verstinger.

    Når billig blir dyrt

    Vi har vent oss til at flyselskapene ikke lenger byr oss på vått og tørt på kortere flyreiser. Bakoversveisen har lagt seg etter at vi ble vant til de skyhøye prisene på (den generelt dårlige) maten som er å få på flyet.

    Men ekstrakostnader for tjenester som før var inkludert i billettprisen, det er en ny ting. Og antagelig kommer vi til å få se mer av slike kostnader i fremtiden.

    Frekke tilleggskostnader


    Ryanair er ikke overraskende også ganske ram på å smelle til med ekstrakostnader. Man skjønner hvordan flybilletten kan koste én krone når alt mulig tenkelig annet koster penger. I utgangspunktet koster den grisebillige billetten til London 277 kroner. Men i tillegg kommer bagasjeavgift på 102 kroner, og 40 kroner for å betale med kort (som forøvrig er den eneste måten å betale billettene på). Dermed koster flybillettene tur/retur London 419 kroner, 30 prosent mer enn prisen vi blir presentert for først.

    Det som faktisk er mest irriterende, og ganske så frekt, er at hvis du velger å ikke reise med annet enn håndbagasje (som kan veie inntil ti kilo), må du jaggu betale 50 kroner for det, også. Da betaler du nemlig for prioritert innsjekking, dvs. at du kan sjekke inn på nettet fra to dager til fire timer før avgang, og slippe å stå i innsjekkingskø. Hvis dette ikke er ønskelig, må du klikke av på en bitteliten lenke som kommer opp under infoen om passasjer og bagasje.

    Merk også at Ryanair automatisk legger til en reiseforsikring på 115 kroner, som du selv må velge vekk. Hadde vi ikke sett dette, hadde billetten som i utgangspunktet skulle koste 277 kroner, endt opp på 534 kroner, over 90 prosent mer.

    Sterling er ikke så veldig mye bedre når det gjelder å prakke på deg ekstrakostnader. En tur som i utgangspunktet koster 1.138 kroner, hopper opp til 1.331 kroner, 193 kroner mer, dersom en ikke er oppmerksom på ekstrakostnader Sterling automatisk legger til når du bestiller.

    >>Slik legges ekstrakostnadene til - se konklusjonene

    Uvant bagasjetillegg

    Flyselskapenes ekstrakostnader

    Hva mener du om alle ekstrakostnadene flyselskapene legger til? (Avsluttet)
    Irriterende og frekt.(55%) 469
    Nettopp derfor jeg dropper lavprisselskapene.(27%) 233
    Helt OK, billettene er urealistisk billige.(18%) 154
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Det tok ikke lang tid fra Ryanair begynte å ta seg ekstra betalt for innsjekket bagasje, til at også andre europeiske lavprisselskaper begynte med det samme. Norwegian er et av dem. 50 kroner tur/retur koster det å ta med innsjekket bagasje. Nå kan jo denne ekstrakostnaden i mange tilfeller betegnes som tvangspålagt, siden de fleste tar med seg mer enn 15 kilo i en liten håndbagasjeveske (og hvem får forresten plass til 15 kilo på 55x40x20 cm?), i hvert fall når man reiser på ferietur. Men disse 50 kronene er også den eneste ekstrakostnaden Norwegian tynger oss med.

    Dyrt, men rett frem

    Hos SAS Braathens lurer det ingen ekstrakostnader, bortsett fra et servicehonorar på 50 kroner. Men dette honoraret dukker opp allerede første gang du får se prisen på billetten din. Og, halleluja, den prisen er faktisk det du ender opp med å skulle betale for billettene. Riktignok er SAS Braathens billetter generelt dyrere enn de andre selskapenes (i hvert fall på utenlandsruter), men da kan du også ta med deg 20 kilo innsjekket bagasje, og åtte kilo håndbagasje (på økonomiklasse). I tillegg kan du kansellere billettene innen 24 timer etter at du bestilte. Den servicen har ingen av de andre selskapene vi testet.

    >>Slik legges ekstrakostnadene til - se konklusjonene