Ryanair

Det er snart fem år siden Ryanair etablerte seg i Norge, med daglige avganger Sandefjord Torp-London Stansted.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Siden oppstart har 600.000 reiselystne benyttet seg av Ryanairs lavpristilbud, og tidligere i år åpnet det irske selskapet to nye ruter fra Torp; en til Frankfurt Hahn, og en til Glasgow Prestwick.

Ryanair har norske sider med norske priser – og noe tekst på norsk. Reisemålsinformasjonen og nyheter er imidlertid kun på engelsk.

  • Ryanair.com
  • Rutenett
    Alle destinasjonene vises i et kart, og deler av rutenettet er vist i diverse andre kart – men dette gjelder kun for de største avreiseflyplassene; som London og Frankfurt. Alle rutetabeller er lett tilgjengelig.

    Prisinfo
    Fra-prisene er behørig opplyst på første side. Informasjonen om hvorvidt prisen gjelder for en tur-retur billett eller kun en vei, er imidlertid ikke like godt promotert.

    Reisemålsinformasjon
    Her er informasjon om alle destinasjonene på Ryanairs rutekart, med lenker til nyttige steder å sanke mer informasjon om bosted, aktiviteter, attraksjoner med mer.

    Ryanair flyr typisk til mindre flyplasser noe utenfor den egentlige destinasjonsbyen – for eksempel flyr de fra Sandefjord Torp i Norge – men de kaller det like godt ”Oslo Torp”. Ettersom du kan risikere å havne noe utenfor allfarvei, er det mer desto mer nødvendig med informasjon om flyplassdestinasjonen, avstander og slikt.

    På sine nettsider gir selskapet opplysninger om avstand fra flyplass til destinasjonsbyen, samt informasjon om transport til/fra flyplassen. Hva transporten vil koste tur-retur flyplassen og byen, er det info om på noen av destinasjonene – men ikke på alle.

    Billettbestilling
    Du kan bestille billett via Internett, eller via telefon. Å bestille via telefon koster deg 4,03 kroner per minutt. Internettbestillingen er gratis – dersom du ikke har spørsmål til bestillingen, da. I så fall er det like greit å ringe bestillingstelefonen, ettersom spørsmål må rettes til en hjelpetelefontjeneste, og prisen for denne hjelpen er nesten tre ganger dyrere enn bestillingstjenesten.

    Bestillingen foregår i seks trinn. Det er ikke mulig å søke direkte etter kun de billigste billettene. For å finne disse, må du bla deg fram og tilbake dag for dag. I tredje trinn får du informasjon om hva skattene og avgiftene kommer på, og dermed totalkostnadene på reisen. Bestillingstjenesten er enkel å bruke og lettforståelig. Til forskjell fra Sterling og Goodjet, hvor du begynner søket fra hovedsiden, må du hos Ryanair åpne bestillingsverktøyet før du kan begynne søket.

    Ryanair tar en ekstraavgift på €5, eller rett i underkant av 40 kroner, for betaling med kredittkort – som er eneste gangbare betalingsmiddel.

    Kundetjeneste
    Kundetjenesten hos Ryanair er ikke veldig imponerende. Dersom du har spørsmål til internettbestillingen, må du enten ringe – det koster 12,10 kroner per minutt – eller du kan sende en henvendelse med vanlig post. For en bedrift som satser på lave kostnader ved hjelp av nettbestilling, er det dårlig at det ikke finnes en e-post adresse å henvende seg til. Men ved å gjøre det så dyrt og tungvint, sparer de seg nok for en god del henvendelser – og selvsagt utgjør den høyt prisede hjelpetelefonen en mulighet til å tjene noen flere kroner.

    Brukervennlighet
    Vital informasjon – som kontaktinformasjon – er gjemt under sekkeposten FAQ. Informasjon om flyplass og reisemål er kun tilgjengelig på engelsk. Her er lenker til flyplassenes nettsider, samt turistinformasjon – men Ryanair er på langt nær i klasse med Goodjet hva gjelder mengde av slike lenker.

    Bestillingstjenesten er grei å bruke, men skatter og avgifter legges til først i tredje trinn. Hos Ryanair har du heller ikke muligheten til å søke kun etter de rimeligste billettene; her må du bla deg gjennom dag for dag. Det tilkommer en betalingsavgift, og dersom du ønsker hjelp til bestillingen, må du ringe dyre telefontjenester. Det er ingen hjelp få per e-post.

    Terningkast: 3