Ryanair

Det irske lavprisselskapet får stadig kjeft fra forbrukermyndigheter, men fortsetter å ekspandere.


Nettadresse: www.ryanair.com/norwegian

Tilbyr: Sider på elleve språk, deriblant norsk. Destinasjonsguider med lenker videre, på alle destinasjonene. Denne informasjonen er imidlertid kun på engelsk. Rutetabeller, ofte stilte spørsmål, kontaktinformasjon, reisebestemmelser, bilder av flyene, priser (kun tilbudspriser som gjelder i en bestemt periode), med mer.

Nettbestilling:
Prisinformasjon allerede på andre side i bestillingen, men dette er pris før skatter og avgifter; noe som legges til først på tredje skjermbilde. Du kan enkelt bla deg frem og tilbake til nærliggende dager. Får totalprisen på tredje skjermbilde, men i tillegg til totalprisen kommer også avgift for kortbetaling. Dette kan utgjøre 50 kroner, men kommer svært dårlig frem. Bestillingstjenesten er enkel å bruke.

Kun telefonnummer oppgitt for hjelp med internettbestilling. Telefonhjelpen er kun på engelsk, og det koster 12,10 kroner per minutt. Da lønner det seg å heller ringe bestillingstelefonen – det koster kun 4,03 kroner per minutt …

Funksjonalitet: Lettnavigerte sider, greit å finne frem. Vi kunne imidlertid ønske oss at kontaktinformasjonen var plassert mer synlig.

Terningkast: 3
Ingen informasjon om øvrige priser utover de aller laveste, som gjerne er tilbudspriser som gjelder i en bestemt periode. Skatter og avgifter tilbakeholdes og det informeres først om dette på tredje skjermbilde. Dette utgjør en vesentlig sum, og burde vært inkludert i prisen som oppgis til å begynne med. Trekk for ingen internetthjelp per e-post, og dyr kundestøtte for internettbestillingen per telefon.