Syns du Ryanair byr på slett service? Det mener britiske forbrukere. Foto: Patrick Nijhuis
Syns du Ryanair byr på slett service? Det mener britiske forbrukere. Foto: Patrick NijhuisVis mer

Ryanair verst på service

Britiske forbrukere har talt.

I en vurdering av hundre større selskaper har britiske forbrukere talt: Ryanair er dårligst på service. Dette viser forbrukermagasinet Which? ferske spørreundersøkelse.

>> Har SAS eller Norwegian den beste bonusordningen?

Ryanair har dårligst service

I overkant av 3.000 britiske forbrukere er blitt bedt om å vurdere hvor god kundeservicen er hos hundre store aktører innen forskjellige bransjer.

Hvert selskap er gitt poeng etter hvor flinke de er på alt fra å bistå kundene når det skjer noe uforutsett, til om de får kundene til å føle seg verdsatt.

Ryanair får kun to av fem mulige stjerner på hvert av punktene, og ender dermed på sisteplass av samtlige bedrifter med sine 54 av 100 mulige poeng.

Til sammenlikning får lavprisselskapet Easyjet 69 poeng i samme undersøkelse, mens British Airways får best score av flyselskapene med sine 75 poeng. Det er slett ikke første gang Ryanair kommer dårligst ut i denne typen undersøkelser. Da det samme britiske forbrukermagasinet kåret de beste og verste flyselskapene i vinter, var det nettopp Ryanair kundene var mest misfornøyde med.

Ifølge Ryanair’s Robin Kiely, har de gjennomført en spørreundersøkelse av hele 3 millioner kunder på sine nettsider som viser at kun to av dem har hørt om Which?.

– Dette viser at forbrukermagasinet Which ikke har peiling på hva flyreisende forbrukere faktisk gjør, siden de er for opptatte med å bestille Ryanairs lavprisbilletter til å kaste bort tiden på å fylle ut Whichs små spørreundersøkelser, skriver Ryanair i en mail til DinSide.

Samtidig er det verdt å merke seg at Ryanairs Michael O´Leary nylig uttalte til the Guardian at de skal forsøke å fjerne det som unødig plager passasjerene.

På svensk svarteliste

Det irske og etterhvert omstridte flyselskapet er dessuten en gjenganger på det svenske forbrukermagasinet Råd&Röns svarteliste.

To ganger hvert år trekker de frem selskaper som ifølge den svenske reklamasjonsnemdnen ikke har gitt kundene det de har krav på.

På den siste svartelisten som ble oppdatert i august i år, finner vi Ryanair - igjen - med hele åtte tilfeller hvor de ikke har gitt kunden erstatning i forbindelse med forsinkelser og innstillinger.

I hvert tilfelle har passasjerene krav på mellom 2.000 og 6.000 kroner, ifølge reklamasjonsnemnden. Ryanair har kun betalt erstatning til én av disse passasjerene, pålydende 50 euro, eller rundt 400 norske kroner.

Les også: Flyene som gir komfort på reisen