En stor del av Ryanairs inntekter kommer fra ekstrakostnader.  Foto: Wikipedia
En stor del av Ryanairs inntekter kommer fra ekstrakostnader. Foto: WikipediaVis mer

Ryanair tjener 5,5 milliarder på ekstrakostnader

Ikke rart flyselskapet er ivrig på å øke bagasjeavgiften.

I fjor tjente lavprisselskapet Ryanair nesten 5,5 milliarder kroner på ekstrakostnader som bagasjeavgift, mat ombord og betalingsgebyr. Det gjør Ryanair til flyselskapet som tjener mest på ekstrakostnader i Europa, skriver Guardian.co.uk.

Ifølge avisen kommer 20 prosent av selskapets inntekter fra ekstrakostnadene passasjerene må ut med. Dette er en økning på 73 prosent fra 2006.

Det er klart at Ryanair ønsker å øke inntektene de får fra ekstrakostnadene som mer eller mindre pålegges passasjerene. Nylig annonserte Ryanair at de øker bagasjeavgiftene. Fra 1. oktober koster det 15 euro hver vei å sjekke inn bagasje. Glemmer du å bestille dette på nettet, koster det deg 30 euro hver vei.

Bagasjeavgiften er for så vidt frivillig, for har du bare håndbagasje, slipper du den. Men Ryanair tar seg også betalt for at du betaler billetten med kort. 50 kroner per reisevei koster det, dersom du ikke betaler med Visa Electron.

- Vi tilbyr Europas rimeligste flybilletter som et resultat av disse (subsidiære, red.anm.)tjenestene, sa en talsmann for Ryanair til Guardian.

Ryabair var et av de første flyselskapene som innførte bagasjeavgift. Norwegian har hatt det samme en god stund, mens hos SAS er det fortsatt gratis å sjekke inn bagasje.

Flymoro: Se flytrafikken i Skandinavia i realtid

Økende trend med bagasjeavgift

Stadig flere av de store flyselskapene innfører nå bagasjeavgift, om enn først på kolli nummer to. Fra 7. oktober vil British Airways kreve 30 pund for kofferter som veier over 23 kilo (maks tillatte vekt er 32 kilo). Skal du sjekke inn mer enn ett kolli, må du også betale 30 pund. Continental Airlines, American Airlines og Virgin innfører samme type regler som British Airways, der første kolli er gratis, men du må betale for kolli nummer to.