<b>KABINMANNSKAPETS STORE DRØM?</B> – Vi oppfordrer også kabinmannskapet til å passe vekten sin, og motiverer dem med at de kan bli avbildet i den årlige Ryanair-kalenderen, uttalte kommunikasjonsdirektør i Ryanair, Stephen McNamara.  Foto: DEBRA/Ryanair
KABINMANNSKAPETS STORE DRØM? – Vi oppfordrer også kabinmannskapet til å passe vekten sin, og motiverer dem med at de kan bli avbildet i den årlige Ryanair-kalenderen, uttalte kommunikasjonsdirektør i Ryanair, Stephen McNamara. Foto: DEBRA/RyanairVis mer

Ryanair slanker seg

Flyselskapet skal redusere drivstofforbruket. Kabinmannskapet blir bedt om å holde vekta.

Flyselskaper verden over gjør sitt for å kutte ned på drivstoffet, ettersom prisene har økt kraftig de siste årene.

Drivstoff og flyets totalvekt spiller en stor rolle, derfor gjør Ryanair også sitt for å redusere flyets totalvekt. Men slike tiltak går alltid på bekostning av noe.

Nå har de besluttet å redusere størrelsen på in-flight magasinet sitt, i tillegg til å gi passasjerene færre isbiter. Kabinmannskapet skal også ha blitt bedt om å passe vekten, ifølge Telegraph.co.uk.

Motiverer med Ryanair-kalenderen

– Vi kutter kostnader der det er mulig og endringene vil føre til en betydelig vektreduksjon. Vi vurderte også å fjerne armlenene, men ombestemte oss. Vi oppfordrer også kabinmannskapet til å passe vekten sin, og motiverer dem med at de kan bli avbildet i den årlige Ryanair-kalenderen, uttalte kommunikasjonsdirektør i Ryanair, Stephen McNamara.

Flymagasinet «Let’s Go with Ryanair» vil heretter komme i A5-format i stedet for A4. Menyen vil også bli implementert i denne. Et vekttiltak som kan føre til mindre bruk av drivstoff og en reduksjon i utskriftskostnadene, ifølge selskapet. For dette tiltaket regner de med å spare opp til 400.000 pund, som tilsvarer cirka 3.611.600 norske kroner.

Ryanair vil også redusere vekten på trallene og setene, fjerne magasinstativer og søppelkasser, i tillegg til å bytte ut glassene på førsteklasse med plastbeger.

Les også: Forbyr Ryanairs kalenderreklame

Slik sparer SAS 160 tonn

I januar ble det kjent at SAS vil bli 160 tonn lettere i løpet av året. Dette gjør de ved å servere vin fra plastflasker (PET-flasker) i stedet for glass.

– Dette vil faktisk ha ganske stor effekt på flyenes vekt i løpet av et år med flere titalls tusen flygninger. Hele 160 tonn er dette beregnet til å utgjøre i vektreduksjon. Dette betyr mindre forbruk av drivstoff, noe som er bra for miljøet og økonomien, samt at det også ligger et HMS motiv bak siden serveringstrallene, som i dag har en ganske betydelig vekt, også blir lettere, forklarte informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

Mens Ryanair ber sine ansatte om å holde vekten, tar Air France litt andre grep i miljøkampen. Nå endrer flyselskapet måten de vasker flyet på.

Tidligere gikk det 10.000 liter vann for å polere et Boeing 777, mens nå vil det bare kreve 100 liter, ifølge en pressemelding. Årlig vil Air France ifølge egne beregninger spare åtte millioner liter vann i året og 57 tonn CO2.

Les også: Ryanairs flyvertinner kaster klærne

Satser nytt

Norwegian legger ikke skjul på at de synes nye fly er den eneste miljøvennlige løsningen.

– Kjør de gamle flyene på dynga, sa Bjørn Kjos i november på NHO Luftfarts miljøkonferanse.

Kjos var selv ikke til stede på konferansen, men hadde på forhånd laget en video hvor han fortalte hvordan Norwegian mener vi kan fly smartere.

– Du må ha nye fly! Vi har faset ut de gamle flyene våre. De nye bruker mye mindre drivstoff, sa Kjos bestemt. Se videoen her (ekstern lenke)