FORBANNET: Michael O'Leary, som ifølge Forbes tjente nesten 10 millioner kroner i fjor, raser mot at han må betale klimakvoter i EU.  Foto: Per Ervland
FORBANNET: Michael O'Leary, som ifølge Forbes tjente nesten 10 millioner kroner i fjor, raser mot at han må betale klimakvoter i EU. Foto: Per ErvlandVis mer

Ryanair raser over to kroner

Kaller EUs klimakvoter "galskap", og seg selv for "populær" og "grønn".

Ryanair, som i sin egen pressemelding kaller seg selv "verdens favoritt-flyselskap", raser nå mot at de må forholde seg til klimakvoter i EU.

De nye skattene fører til at flyselskapet øker prisene til alle sine kunder med 0,25 euro per billett fra 17. januar.

Altså under to kroner med dagens kurs.

Les også: Ryanair ba kunder skrive inn "Al-Qaida" for å bestille flybillett

"Straffer familier"

- Ryanair mener at europeisk flytrafikk ikke burde inkluderes i klimakvote-ordningen, ettersom den står for mindre enn to prosent av EUs CO2-utslipp, sier en tydelig provosert kommunikasjonsdirektør Stephen McNamara i Ryanair i en pressemelding.

Klimakvotene blir av selskapet kalt en "eco-looney" skatt. Av EU blir kvotesystemet kalt et av deres viktigste våpen i kampen for miljøet. Ifølge EU er utslippet like stort tur/retur London/New York som det er ved å varme opp et hus i et helt år.

Bør flyselskap betale for utslippene sine? (Avsluttet)
Ja(67%) 702
Nei(33%) 339
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Den nye klimakvote-skatten er den siste i en lang linje med kostnadsøkninger pålagt europeiske flypassasjerer av EU. Dette reduserer konkurransedyktigheten for EUs flytrafikk, med enda en misforstått "miljøvennlig" skatt, som ikke gjør annet for miljøet enn å straffe forbrukere og familier i EU, fortsetter McNamara.

Les også: Ryanairs flyvertinner kaster klærne i ny kalender - se bildene

"Kunne blitt verre"

Med i underkant av to kroner ekstra per billett, antar Ryanair at klimakvotene vil koste passasjerene totalt mellom 115 og 155 millioner kroner i året.

Hvor mye av regningen de legger over på kundene, og hvor mye de betaler fra andre midler, sier ikke selskapet noe om. Men de sier at klimakvotene kunne blitt enda dyrere for kundene:

"Ryanair er Europas grønneste og reneste flyselskap, og betaler dermed mindre for klimakvotene enn andre store europeiske flyselskap med eldre, mer bråkete og mer forurensende fly" skriver selskapet i sin pressemelding, og viser til fjorårets rapport fra Brighter Planet.

Les også: Disse flyvertinnene skaper furore - se videoen

Hva synes du? Burde flyselskaper betale for utslippet sitt? Si din mening under!