IKKE ERSTATNING: Flere passasjerer opplever at Ryanair ikke vil betale passasjerenes ekstrautgifter ved forsinkelser og innstilte fly. Her ett av flyselskapets nyeste fly.  Foto: Silje Ulveseth
IKKE ERSTATNING: Flere passasjerer opplever at Ryanair ikke vil betale passasjerenes ekstrautgifter ved forsinkelser og innstilte fly. Her ett av flyselskapets nyeste fly. Foto: Silje UlvesethVis mer

Ryanair på svensk svarteliste

Erstatter ikke passasjerenes ekstrautgifter ved forsinkelser.

Det svenske forbrukermagasinet Råd&Rön oppdaterer jevnlig sin svarteliste over selskaper som ikke følger Allmänna reklamationsnämndens avgjørelser om hvordan tvister med forbrukere bør løses.

Ryanair er en gjenganger blant flyselskapene på den svenske svartelisten. Den nylig oppdaterte listen viser at det flyselskapet igjen har unnlatt å følge en rekke avgjørelser fra nemnden.

18 nye tilfeller

Blant de ni flyselskapene som denne gangen pekes ut som gjengangere på svartelisten, er det Ryanair som skiller seg aller mest negativt ut. De har unnlatt å følge hele 18 anbefalinger fra reklamasjonsnemden.

Tilfellene gjelder flyreiser fra Sverige til blant annet London, Glasgow og Riga, hvor passasjerene har fått ekstra reisekostnader på grunn av innstilte eller forsinkede fly.

I de 18 tilfellene er det snakk om ekstrakostnader for passasjerene på mellom 2.000 og 18.500 svenske kroner, som Ryanair ikke vil dekke.

Les også: Ryanair får reklamerefs

Flere store flyselskaper på lista

Ikke bare Ryanair peker seg ut negativt på den svenske svartelisten denne gangen.

Også det store, tyske flyselskapet Lufthansa har vært svartelistet tidligere, og denne gangen er det hele 11 avgjørelser fra nemnda de ikke ønsker å rette seg etter.

Også for Lufthansas del er det i hovedsak ekstrautgifter ved forsinkelser eller innstillinger flyselskapet ikke dekker for sine passasjerer.

Følgende flyselskaper er også å finne på den svenske svartelisten, og har vært svartelistet tidligere av Råd&Rön:

  • Air China, seks tilfeller
  • Austrian Airlines, ett tilfelle
  • British Airways, ett tilfelle
  • Continental Airlines, to tilfeller
  • Finnair, to tilfeller
  • Malev Hungarian Airlines, fire tilfeller
  • Wizz Air, to tilfeller
Vær obs på at flyselskapet Continental fra begynnelsen av mars bytter navn til United.

Les også: Ryanair krangler på ekstrakostnad på to kroner