Michael O'Leary var i Oslo for å annonsere Ryanairs storsatsing fra Rygge. Foto: Per Ervland
Michael O'Leary var i Oslo for å annonsere Ryanairs storsatsing fra Rygge. Foto: Per ErvlandVis mer

Ryanair med 16 nye ruter fra Rygge

I samme slengen åpner selskapet sin første norske base.

I dag kom Ryanairsjef Michael O'Leary med nyheten om at Ryanair åpner 16 nye ruter fra Rygge fra mars 2010. Samtidig vil Ryanair opprette sin første base i Norge - tre fly vil ha Rygge som sin "hjemmeflyplass".

De nye rutene fra Rygge vil gå til:
Århus
Berlin
Düsseldorf (Weeze)
Memmingen (i Sør-Tyskland, vest for München)
Eindhoven (i Nederland, ikke så langt fra grensen til Belgia)
Gdansk
Krakow
Wrocklaw
La Rochelle (ved Frankrikes vestkyst)
Paris (Beauvais)
Dublin
Riga
Malaga
Palma de Mallorca
Valencia
Venezia (Treviso)

De nye rutene vil komme i salg fra i morgen, onsdag 25. november.

Fra før av har Ryanair seks ruter fra Rygge. Det skjer imidlertid noen omrokkeringer mellom Rygge og Torp. Rutene til Bergamo og Bremen flyttes fra Rygge til Torp, mens rutene til Dublin, Düsseldorf og Paris flyttes fra Torp til Rygge. Reelt sett er det altså 13 nye destinasjoner Ryanair nå åpner fra Østlandet.

Skrøt av Norwegian

Som vanlig brukte O'Leary tid til å slenge med leppa om konkurrentene, noen han pleier å gjøre på pressekonferanser. Denne gangen var det SAS som fikk gjennomgå.

Kanskje mer overraskende var det at O'Leary faktisk skrøt av Norwegian.

- Jeg synes Norwegian har en suksessfull modell, fordi de opererer fra større flyplasser og kan selge sine billetter billigere enn konkurrentene.

Ryanairs modell er altså å fly til mindre og mer provinsielle flyplasser.

- Vi flyr ikke til flyplasser som ikke kan gi oss en 25 minutters turnaround. Det klarer ikke de store flyplassene. Det er slik vi klarer å drive effektivt, sa O'Leary.

Han uttalte også at han håpet Norwegian ville øke sitt innenriksnett fra Rygge nå som Ryanair åpner så mange nye ruter derfra.

- Det ville være bra både for norske passasjerer, Rygge og regionen rundt, og oss.

Olav Thon er glad for Ryanairs satsing på Rygge, som han eier 40 prosent av. Hva han synes om Ryanair-kalenderen med lettkledde flyvertinner vites ikke... Foto: Per Ervland Vis mer


Redningen for Rygge?

Rygge flyplass er selvsagt veldig glade for at Ryanair nå lager en base hos dem, og utvider rutenettet såpass mye. Administrerende direktør ved flyplassen, Pål F. Tandberg, er opptatt av synergiene som han håper vil oppstå. Rygge har slitt siden åpningen i oktober 2007. Noe av problemet har ifølge flyplassen selv vært trafikkbegrensningene myndighetene har pålagt dem.

Med de nye rutene vil Ryanair ha omtrent 100 ukentlige flyavganger, noe som vil utgjøre omtrent halvparten av Rygges flighter. Ryanair forventer at de vil få 1,7 millioner passasjerer fra Rygge per år. Fra Torp har Ryanair cirka 1 million flypassasjerer i året. I tillegg beregner flyselskapet at Ryanair vil generere 1 700 lokale arbeidsplasser.

O'Leary kunne imidlertid ikke si noe om noen av de nye ansettelsene i selve Ryanair vil være av nordmenn.

- I dag har vi rundt 200 norske ansatte. Jeg aner ikke om det vil bli flere, eller hvor mange. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor Ryanairs ansatte kommer fra, sa O'Leary.

Da bryr han seg tydeligvis mer om å være på godfot med Olav Thon, som eier 40 prosent av Rygge flyplass. Thon stilte også opp på pressekonferansen.

- Det er alltid hyggelig å møte en som er eldre og rikere enn meg selv, sa O’Leary.

Thon selv ga klart uttrykk for at han ønsker Ryanairs nye base på Rygge hjertlig velkommen. Tidligere i høst uttalte han at han vurderte å gi opp hele Rygge, ifølge Fredrikstad Blad.