Ryanair ville i utgangspunktet ikke dekke utgiftene paret hadde da selskapet innstilte hjemreisen. Foto: Arpingstone
Ryanair ville i utgangspunktet ikke dekke utgiftene paret hadde da selskapet innstilte hjemreisen. Foto: ArpingstoneVis mer

Ryanair må betale etter innstilt fly

Svensk par vant kampen mot lavprisselskapet.

Det var i mai i 2006 at det svenske paret reiste på ferie til Brüssel med lavprisselskapet. Rett før hjemreisen, fikk de vite at flyet var innstilt, og at de ikke kunne reise hjem før tre dager senere.

Det svenske paret hadde imidlertid ikke mulighet til å bli i Brüssel tre dager til. De tok seg hjem til Sverige ved hjelp av tog, leiebil og taxi. Regningen på 2325 svenske kroner hver, mente de at Ryanair skulle ta. Det skriver Destination.se.

Det ville imidlertid flyselskapet ikke. Det eneste Ryanair tilbød, var å betale tilbake billettprisen på 322 svenske kroner per person. Selskapet tilbød ingen annen kompensasjon, eller penger til å dekke ekstra utgifter til hotell og mat.

Dermed tok paret saken til det svenske forbrukerombudet, som så på saken som prinsipielt viktig, og tok Ryanair for retten.

Dømt til å betale regningen

Nyköpings tingrett dømte Ryanair til å betale tilbake de 2325 kronene hver av de to hadde brukt på å komme seg hjem fra Brüssel.

Retten mente at Ryanair ikke hadde en god nok forklaring på hvorfor ikke den innstilte flyvningen kunne gjennomføres av et annet flyselskap.

Det er sjelden saker som denne, der det i det store og hele er snakk om små summer, blir prøvd for retten. En rettssak er kostbar. De fleste flypassasjerer som utsettes for innstilte avganger uten å få kompensasjon, velger å ikke gå til retten. I dette svenske tilfellet valgte Forbrukerombudet å ta regningen for rettsomkostningene. Ombudet utelukker heller ikke at de tar saken videre, for å forsøke å få tilkjent paret en erstatningssum utover summen som bare dekker kostnadene de hadde med sin hjemreise.

Hvilke rettigheter har du?

Fra 1. januar i år ble det opprettet en ny nemd for klager på flyreiser. Til Flyklagenemda kan du klage dersom du og flyselskapet eller flyplassen, eventuelt reisebyrået, ikke blir enige om hvilke rettigheter du har ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen.