Ryanair legger ned Brüssel - London

Som et direkte resultat av Europakommisjonens fellende dom tidligere denne måneden instiller Ryanair ruten mellom Brüssel og London fra 29. april.

I dag har Charleroi-Stanstead ruten opptil åtte daglige flygninger og et årlig passasjerantall på 360.000.

Ryanair bekrefter at rutekuttet er det første elementet i responsen på EU-kommisjonens nylige beslutning om å øke kostnadene ved Charleroi.

- Disse kapasitetsreduksjonene er dårlige nyheter for kunder på Brüssels Charleroi, men gode nyheter for andre lavkostnadsflyplasser, sier Michael O'Leary, Ryanairs administrerende direktør.

- Ettersom Brüssel-London ruten hadde de laveste prisene, kan ikke denne ruten opprettholdes hvis kostnadene må økes som et resultat av kommisjonens beslutning.

O'Leary forteller at Ryanair planlegger møte med både Brussels Charleroi og myndighetene i Walloon for å forsøke å utarbeide en løsning. Han utelukker ikke å gjenåpne Brüssel-London ruten om forhandlingene resulterer i en ny avtale med tilsvarende kostnadsnivå som før.

Fellende av Europakommisjonen

Lavprisselskapet ble dømt til å tilbakebetale omtrent tre millioner pund til flyplassen Charleroi utenfor Brüssel, omtrent halvparten av det flyselskapet hadde mottatt i støtte for å starte flygninger dit.

Ryanair vil klage denne beslutningen inn for Europadomstolen i Luxembourg, men mens denne anken er under behandling, vil selskapet blant annet flytte flyene til andre lavkostnadsflyplasser.

Mer trøbbel i lavprisland

Dette er ikke det eneste skjæret i sjøen for lavprisselskapet. De europeiske lavprisselskapenes organisasjon ELFAA planlegger å trekke for retten en ny EU-lov om kompensasjon til flypassasjerer som rammes av uforutsette hendelser som avlysninger, store forsinkelser eller overbooking.

- Langt på vei skyldes de fleste forsinkelser og avlysninger forhold som er utenfor flyselskapenes kontroll, for eksempel problemer i lufthavnene eller ineffektiv trafikkontroll over Europa. Med den nye loven blir flyselskapene klageinstans nummer en uansett årsak, sier Torben Anker Sørensen, administrerende direktør i Sterling og styremedlem i ELFAA til NTB.

Han legger til at denne loven vil bli spesielt urimielig overfor lavprisselskapene, som ved avlysninger risikerer å måtte betale erstatninger som er tre ganger høyere enn billettprisen.

- Lavprisselskapene er sterke tilhengere av forbrukerbeskyttelse. Men den nye loven er ikke bare en fordel for forbrukerne. Den vil føre til en vilkårlighet som krenker våre grunnleggende rettigheter som virksomheter, sier Anker Sørensen.