DERFOR ER DE SVARTELISTET: Forsinkelse, innstilling av flyvning og ødelagt bagasje ligger bak svartelistinga av Ryanair.  Foto: Arpingstone
DERFOR ER DE SVARTELISTET: Forsinkelse, innstilling av flyvning og ødelagt bagasje ligger bak svartelistinga av Ryanair. Foto: ArpingstoneVis mer

Ryanair gjenganger på svensk svarteliste

Følger ikke avgjørelser tatt av svensk klagenemnd.

Det er flere grunner til å velge flyselskap med omhu foran neste ferietur. Enkelte av flyselskapene som flyr fra Norge sliter med å gi passasjerene det de har krav på, ifølge den svenske Allmänna reklamations-nämnden. Dermed havner de på Råd&Röns svarteliste, hvor Ryanair er gjenganger. Råd&Rön er et svensk forbrukermagasin, som gis ut av Sveriges Konsumenter.

Les også: Så dyrt kan det bli om du skriver feil navn på billetten

Sier nei til tre avgjørelser

Sverige har i motsetning til Norge én felles klagenemnd, Allmänna reklamations-nämnden, som blant annet behandler klager rettet mot flyselskapene. Den svenske nemnden kan ikke kreve at selskapene følger deres avgjørelser, men det blir sett på som god forretningsskikk å gjøre nettopp dette.

Ryanair er et av flyselskapene som nekter å rette seg etter hele tre avgjørelser tatt av den svenske reklamasjonsnemnda, og som derfor er blitt svartelistet av Råd&Rön. De tre avgjørelse gjaldt følgende:

  • Forsvunnet bagasje, reklamations-nämnden anbefaler å betale forbruker 11.429 svenske kroner i erstatning
  • Innstilt flygning, reklamations-nämnden anbefaler å betale forbruker 20.749 svenske kroner i erstatning
  • Forsinket flygning, reklamations-nämnden anbefaler å betale forbruker 4.040 svenske kroner i erstatning
  • Det er heller ikke første gangen det irske flyselskapet er å finne på den svenske svartelista. Alle selskaper som har vært svartelistet en eller flere ganger tidligere, blir merket med en gul varseltrekant - som også er tilfellet for Ryanair.

    Les også: Ryanair selger egne kofferter - som veier mer enn flyselskapet tillater

    Flere flyselskap på lista

    Det samme gjelder for flyselskapene Air Baltic, Icelandair og Air France, som alle tilbyr reiser fra Norge.

    Denne gangen er Air Baltic svartelistet på grunn av to tilfeller, som begge gjelder forsinket og skadet bagasje, hvor de har valgt å ikke betale erstatning slik reklamasjonsnemnda anbefaler.

    Air France er svartelistet på grunn av en klage i forbindelse med en flygning og bagasje som ble forsinket, mens det i Icelandairs tilfelle er skadet bagasje som er problemet.

    To andre flyselskap som flyr fra Norge, er på den svenske svartelista for første gang. Lufthansa har valgt å ikke følge nemndas anbefaling om å betale 250 euro for en forsinkelse på seks timer, og bagasje som kom et døgn for sent. Spanair derimot, tvang en passasjer å booke om, noe som forårsaket at passasjeren ble kraftig forsinket. De vil likevel ikke betale 200 euro i erstatning til klageren.

    Les også: Nordmenn flest velger norske reisemål