Ryanair bommet litt da de brukte en bikinidame til å illustrere en annonse til Oslo, Dublin, Düsseldorf og Aarhus.  Foto: Per Ervland/annonsefaksimile
Ryanair bommet litt da de brukte en bikinidame til å illustrere en annonse til Oslo, Dublin, Düsseldorf og Aarhus. Foto: Per Ervland/annonsefaksimileVis mer

Ryanair får annonsekritikk

I februar og mars lokket flyselskapet de reisende til "varme" Norge.

Trekkfuglene har skjønt det; de drar sørover når det blir kaldt i Norge. Det gjør også vinterleie nordmenn.

Men det kan tyde på at Ryanair har oversett akkurat dette.

Tidligere i vinter kunne briter nemlig lese at Ryanair hadde tilbud på enveisreiser til åtte pund. Avisannonsen viste et bilde av en kvinne i bikini og solbriller, som lå på en strand med cocktail i hånden. Under henne stod slagordet: "Book to the sun now!", med beskjed om at kampanjen gjelder bare for februar og mars.

Problemet var bare at de billige flybillettene gikk til steder som Oslo, Glasgow, Londonderry, Rimini, Lourdes, Derry, Aarhus, Billund, Frankfurt, Hamburg og Düsseldorf, ifølge Daily Mail.

Og ja, du leste riktig. Oslo! Klikk her for å se annonsen (EKSTERN LENKE)

Les også: Vanskelig å klage på Ryanair

Iskald gjennomsnittstemperatur

Ifølge Yr.no hadde Oslo en gjennomsnittstemperatur på -4,9°C i februar og 0,6° i mars, noe som ikke akkurat er det de fleste kaller bikinivær.

De andre byene hadde i perioden en gjennomsnittstemperatur mellom seks og ni grader, noe som ikke gjorde saken så mye bedre. Det ville strengt tatt ha vært ganske kjølig å ligge på en strand i bikini på disse stedene også. Om de har en strand.

Ryanairs ville forslag:Tiss i buksa og skyld på Ryanair

Får kritikk

Nå får Ryanair kritikk av The Advertising Standards Authority (ASA), en virksomhet som overvåker reklameregler.

De har mottatt en klage om at reklamen er villedende ettersom det ikke er varmt i noen av de 11 destinasjonene verken i februar eller mars, skriver the Guardian.

– Vi ser det slik at gjennomsnittforbrukeren vil oppfatte teksten"Book to the sun now", med bildet av kvinnen som soler seg i bikini med en cocktail, som en reklame for flyturer som går til destinasjoner som er varme nok til at du kan sole deg og bade der i kampanjeperioden. Ettersom vi forstod at dette ikke var tilfelle, konkluderte vi med at reklamen var misvisende, begrunner ASA i en pressemelding.

Ryanair får ikke lov til å lage slike villedende kampanjer igjen, ifølge the Guardian.

Dette var faktisk en aprilspøk ... som kom en dag for tidlig!

Nettside med skrivefeil

Det er ikke første gang flyselskapet har fått kritikk for sine spesielle regler og metoder. Nylig relanserte Ryanair nettsiden sin Ryanair.com, men det gikk ikke helt som det skulle.

– Den nye siden er mer brukervennlig, gjør det raskere å booke billetter og gir enklere tilgang til merverditjenester som leiebil, hotell og forsikring. I tillegg inneholder den også Ryanairs ”Manage My Booking”, hvor passasjerer kan skreddersy sin reservasjon, skrev Ryanair i en pressemelding.

Problemet var bare at den norske versjonen av nettsiden var full av skrivefeil, noe som også får Språkrådet til å reagere, ifølge Aftenposten.

Selv om de har blitt varslet om feilene, har ikke Ryanair noen store planer om å rette opp språket, skal vi tro tilbakemeldingen.