Ryanair dømt, men anker

Oslo Tingrett har dømt Ryanair til å betale 500.000 kroner i tvangsgebyr. Ryanair anker dommen.

Ryanair dømt, men anker

  1. Ryanair anker dom om passasjeravgift


Dommen i Oslo tingrett der Ryanair blir pålagt et tvangsbegyr på en halv million kroner, følger av at det irske lavprisselskapet ikke har fulgt Markedsrådets pålegg om endringer i passasjervilkår. Pålegget kom etter et vedtak i markedsrådet den 6. februar i år, og gjelder måten Ryanair håndterer tilbakebetaling av skatter og avgifter til passasjerer som ikke benytter sine billetter.

Gebyrfri tilbakebetaling

Forbrukerombudet og Markedsrådet krever gebyrfri tilbakebetaling av passasjeravgiftene som følger kjøp av flybilletter.

Ryanair har nektet å betale tilbake avgifter til passasjerer som ikke har brukt sine billetter. Siden åpnet selskapet for slik tilbakebetaling, men la samtidig på et gebyr på 20 euro for arbeidet med å refundere pengene til kunden. Etter Markedsrådets vedtak halverte Ryanair gebyret, noe som ikke er tilstrekkelig i følge forbrukermyndighetene. Dette har de nå fått medhold i hos domstolen.

Urimelig gebyr

Oslo tingrett fastslår i dommen at Ryanair har tapt på alle punkter, og at gebyret på refusjon av avgifter er urimelig. Retten sier at kostnaden selskapet har ved tilbakebetaling må spres på alle passasjerer, og mener at selskapets utgift per passasjer er cirka fire øre, ikke 20 eller 10 euro.

- Våre kostnader er langt fra 4 øre per kundebehandling. Det er snarere snakk om 25-30 euro. Vi er helt uenig i regnestykket som ligger til grunn for dommen, sier operasjonsleder for Ryanair i Nord-Europa Wilhelm Hamilton til NTB.

Ryanair anker dommen

>> Les tingrettens dom hos forbrukerombudet

(pdf-fil)

Kilde: Forbrukerombudet