Ryanair bryter loven på en rekke områder, melder Forbrukerombudet. Nå ber de irske forbrukermyndigheter ta grep. Foto: Patrick Nijhuis
Ryanair bryter loven på en rekke områder, melder Forbrukerombudet. Nå ber de irske forbrukermyndigheter ta grep. Foto: Patrick NijhuisVis mer

- Ryanair bryter loven

Forbrukerombudet går til irske myndigheter for å få skikk på flyselskapet.

Forbrukerombudet melder om at de gang på gang har prøvd å ta opp en rekke lovbrudd med Ryanair. Lovbruddene består i mangelfull prisinformasjon og kontaktopplysninger, og å ha feilaktig informasjon om priser for å ringe flyselskapet.

Etter flere mislykkede forsøk på å finne fram til en løsning med Ryanair, har norske forbrukermyndigheter tatt kontakt med sine irske kolleger, for å få orden på forholdene.

Les også: Ryanair vil ha ståplasser på flyet

Vanskelig å vite totalprisen

Ryanair har lenge vært ekspert på å annonsere billetter til svært forlokkende priser. Flere har riktignok fått en overraskelse når de har sett alle ekstrakostnadene som er forbundet med Ryanairs flyturer, som for eksempel tilleggskostnader for å sjekke inn.

- Er ekstrakostnadene uunngåelige må de inkluderes i billettprisen. Ryanair tar betalt uansett hvordan innsjekking skjer, enten det gjøres på nett eller på flyplassen, og da må disse kostnadene inngå i all prismarkedsføring, forklarer seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

STOR OVERSIKT: Her er alle ekstrakostnadene

Problematisk å klage

Forbrukerombudet reagerer også på at det er svært vanskelig for misfornøyde kunder å klage til selskapet, fordi selskapet krever at alle klager skal sendes på ”gamlemåten”, det vil si gjennom, brevpost eller faks.

- Ryanair gjør det unødvendig vanskelig for kundene sine å klage ved å kreve at klager må sendes per brev eller faks. I tillegg er det i strid med norsk og europeisk regelverk å ikke oppgi en e-postadresse som selskapet kan nås på, sier Gjedrem.

Ryanair med 11 nye billigruter

Det har foreløpig ikke lykkes DinSide å få en kommentar fra Ryanair.