Hans Kristian Krogh-Hanssen, journalist, DinSide Reise.
Hans Kristian Krogh-Hanssen, journalist, DinSide Reise.Vis mer

Ryanair - stjeler fra passasjerer

Hold godt på lommeboken din når du flyr med Ryanair - følger du ikke med, så lopper selskapet deg i lufta.

Dårlig service, ukomfortable fly fulle av søppel og pottesur betjening. Det er snart allmennkunnskap at du får hva du betaler for når du flyr med lavprisselskapet Ryanair. Det går likevel langt over grensen når du blir utsatt for tyveri mens du er i lufta.

Frekt tyveri

For en uke siden hopper jeg på flyet fra Torp-Sandefjord til Glasgow. Det er en deilig varm sommerdag og flyet er fullt. Etter å ha ventet 20 minutter inne i gateområdet, blir jeg naturligvis tørst før jeg setter meg ned i de små, fastsveisede og møkkete setene Ryanair har å tilby. Det er også varmt inne på flyet, og svetten preller fra alle pannebraskene jeg kan se nedover den trange midtgangen. Ikke rart det er billig å fly med dette selskapet - her spares det til og med på kaldluften, tenker jeg.

Men billetten hadde jo kostet en tredjedel av hva det ville kostet meg med mange andre flyselskaper, så jeg beroliger meg selv med "penger spart er penger tjent"-tanken. To timer kan jeg jo takle, i hvert fall hvis jeg får meg en flaske vann. Jeg spør en av flyvertinnene om å få kjøpe en flaske så snart vi er i luften og setebelteindikatoren er slått av.

- Sir, du må vente til vi kommer med serveringstrallen, er det kjappe og avvisende svaret jeg får.

Den er grei, da venter vi litt til. Dette skal jeg klare. Jeg har jo tross alt bare betalt for flybensin og verken service eller vann.

20 heseblesende minutter til går, før trallen endelig er hos meg og jeg bestiller en flaske Refreshing Pennine Sparkling Water.

- Det blir 30 kroner, takk ...

Jaha, det er dyrt i luften tenker jeg i min dehydrerte fortvilelse og gir henne en norsk 500- lapp. Tilbake får jeg 450 kroner og to euro sammen med et:

- Is that ok ...?, fra flyvertinnen.

- For jævlig, men akkurat hva jeg trengte, tenker jeg og tømmer ned hele flasken.

Først når den er ferdig konsumert og jeg får igjen bevisstheten og kikker på menyen, er det jeg finner ut at flasken med Pennine koster 2,50 euro. En kjapp hoderegning sier det er i underkant av 20 kroner. Med det jeg har fått igjen i vekslepenger, har flasken kostet meg nesten det dobbelte.

Som reiseskribent er jeg verken underbetalt, humørsyk eller glad i å lage konflikter, men det er en prinsippsak når slike ting skjer. Jeg går derfor tilbake til betjeningen som sitter og slenger bak i flyet, og legger frem problemstillingen.

- Jeg tro det har skjedd en liten feil her. Dere sa flasken kostet 30 kroner, den koster 20 hvis du regner om med dagens kurs fra euro. Dere ga meg i tilegg tilbake for lite i vekslepenger om flasken skulle ha kostet 30. Flasken har nå kostet meg det dobbelte, og jeg vil ha igjen pengene mine.

Etter å ha blitt både drept og flådd med blikket fra de to unge damene i blått, får jeg høre følgende:

- Det er ikke mer vekslepenger om bord, og det er jo ikke vår feil ... , men vi skal se på saken og komme tilbake til deg, vennligst gå og sett deg.

... ok

En og en halv time senere lander vi i Glasgow. Jeg går bort til vertinnene idet jeg forlater flyet.

- Har dere skaffet pengene mine?

Alt jeg får tilbake er to billig påsmurte og dårlig betalte smil som sier:

- Nei, dessverre, fortsatt ingen vekslepenger. Ha det bra sir.

For fattig

Europas største lavprisselskap har fått mye kritikk i år. Det engelske tv-programmet Dispatches på Channel 4 viste tidligere i vinter en dokumentar om Ryanair sine dårlige rutiner, opplæring og behandling av personale. Mange graverende feil ble trukket frem, og kanskje viktigst av alt den risikoen for mangel på sikkerheten som oppstår på grunn av dette. Trøtte piloter, manglende passkontroller og sovende flyvertinner er noen av forholdene som kommer frem.

Michael O'Leary.
Foto: Ryanair Vis mer


Selskapet har også hatt problemer med Markedsrådet her hjemme. Det dreier seg om tilbakebetaling av avgifter ved avbestilling, erstatning for skader på bagasjen og tydeligere rettigheter ved forsinkelse.

Ryanair derimot, nekter for alle forhold. Akkurat som flyvertinnene nektet å gi meg tilbake pengene de hadde tatt fra meg uten rett. Flyvertinnenne til Ryanair er riktignok underbetalt, men jeg tviler på at de 16 kronene mine forsvant i fôret på de sure blå draktene deres. De forsvant nok heller inn i tweed-jakken til Ryanairs sjef Michael O'Leary.

Én ting er å betale for hva du får. Det er åpenbart at du ikke får den samme komfort og service hos Ryanair med prisene selskapet opererer med, som det du kan forvente hos et ordinært ruteflyselskap. Men jeg spør meg selv: - Kan jeg virkelig stole på at noe som helst stemmer i dette selskapet, når de ikke klarer å regne valutakurser en gang? Og hvem vil vel betale for å reise med en tyv, for det er tyveri det er, selv om vi snakker om 20-kroninger og vannflasker!