Rottene var ikke velkomne gjester på Sydenturen. ILLUSTRASJONSFOTO
Rottene var ikke velkomne gjester på Sydenturen. ILLUSTRASJONSFOTOVis mer

Rotterot i Syden

Sydenturen ble ikke helt som de hadde drømt om - med rotter og containere som nærmeste nabo.

Allerede i januar 2000 bestilte de tre norske turistene sommerens pakketurer til Skopelos og Skiathos i Hellas. De så frem til problemfrie uker på Sydens strender

Slik gikk det ikke. Reisen med Gullivers holdt ikke mål, og de tre krevde refundert halve billettprisen. Til slutt havnet saken hos Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Kansellert to ganger


Problemene begynte allerede på norsk jord. Etter første bestilling i januar, ble reisen kansellert fordi kundene ikke hadde betalt depositumet. De hevdet på sin side at de ikke hadde fått innbetalingsblanketten. Etter avtale med selskapet førte kundene inn depositumet på konto i slutten av februar. De fakset over kopi av kvittering samme dag.

Nå trodde klagerne at alt var i orden, men nei. Etter et par måneder fikk kundene vite at turen nok en gang var kansellert. Gullivers Reiser hadde nemlig ikke klart å registrere innbetalingen av depositumet.

Nå var det gått så lang tid at Sydenfarerne måtte skifte hotell. De godtok tilbudet, og satte seg på flyet.

Stank av kloakk

Vel fremma på Skiathos ventet flere problemer. Hotellet holdt en mye lavere standard enn klager forventet. Her beskriver klager standarden:

” Det var liten plass, kjøkkenet var usmakelig og badet helt forferdelig med stank av kloakk. Utenfor stod det en illeluktende container. Vi bodde på grunnplan. Utenfor leiligheten viste det seg å være mange rotter. Det gjorde det umulig å oppholde seg utendørs”.

Turistene skal ha klaget overfor reiseselskapets representanter på stedet. De skal ha blitt avvist med at det var en kjent sak at det er mye rotter på Skiathos.

På grunn av alt rotet vil klagerne ha refundert halve prisen på reisa.

Ingen rotteplager tidligere

Gullivers Reiser er imidlertid ikke enig i at turistene fortjener halv pris. De mener mye adresseendringer og andre komplikasjoner, var grunnen til de to misforståtte kanselleringene.

Kundene måtte bytte hotell på grunn av misforståelsene, men fikk ifølge Gullivers et hotell som man kunne forvente å ha minst like god standard. Gullivers har ikke tidligere hatt problemer med rotteplager på hotellet, men tilbyr likevel en kompensasjon på 1.000 kroner per person, til sammen 3.000 kroner.

Fortjener kompensasjon

Reklamasjonsnemnda er enig med Gullivers om at kundene ikke skal få refundert halve billettprisen. De støtter opp om forslaget om at turistene skal få til sammen 3.000 kroner.

Nemnda kritiserer selskapet for ikke å ha registrert innbetalingen av depositum, når kvittering ble fakset over. De mener at kundene fortjener å få en kompensasjon fordi de måtte skifte hotell, og de skriver: ”Det synes også å ha vært forhold ved leilighetene som ikke var som de burde være”.

Relaterte artikler

DinSide Reise har tidligere tatt opp saker om charterturisters rettigheter når det oppstår problemer på pakkreisen:

  • Her er et utvalg fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreisers saksbunke.

  • Bagasjen er forsvunnet – hva gjør du og hva har du krav på?

  • Reisen ble ikke slik den stod beskrevet i den flotte feriekatalogen. Vi forteller deg hvordan du klager.
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.