Rist løs på reisen!

Reisen kan bli ødelagt om du sitter for mye stille på turen. Her er rådene.

Stillesittende reiser i bil, buss eller fly gir ikke nevneverdig helsegevinst - tvert i mot. Her er tipsene som forhåpentligvis holder blodproppen på avstand.

Det er ikke kun lange flyreiser som øker risikoen for blodpropp, også stillesittende reiser med lite bevegelsesfrihet i bil eller buss kan øke risikoen for helsekomplikasjoner, ifølge den tyske bilinteresse-organisasjonen ADAC.

Advarer mot blodpropp: WHO ber flyreisende bevege på seg

Her er ADACs forebyggende råd:

Hopp fra blodpropprisikoen. Foto: Daniel Andres Forero Vis mer


  • Drikk MYE - cirka 0,5 liter vann per time.

  • Ikke drikk kaffe, svart te eller alkohol under reisen. Hold deg unna alkohol også kvelden før du skal reise.

  • Ikke ta beroligende medisiner som kan innskrenke bevegeligheten.

  • Ikke sitt med beina i kors. Ikke bøy knærne for mye, og hold fotbrønnen fri for bagasje slik at du har et visst bevegelsesrom der.

  • Kle deg i løse og ledige bomullsklær. Bruk gjerne spesielle støttestrømper eller reisestrømper, og ta de flate, praktiske skoene i stedet for de stiligere høyhælte.

  • Gjør følgende øvelser hver andre time: løp på stedet i tre minutter, fjær lett og rull på føttene fra hæl til tå, gjør knebøyninger, tøy, bøy og strekk.
  • Flere tips: Vekk med vonde føtter

    Røykere, overvektige, kvinner, p-pille brukere, gravide, nyopererte og de med åreknuter har økt risiko for blodpropp på reisen.

    Reisefeber? Her er de fæleste feriesykdommene