Rettsløse barnefamilier?

FLY: Norwegian vil ikke stå ansvarlig for eventuelle skader på barnevogner underveis. Reisende med vogn tvinges til å underskrive samtykke ved innsjekk.

Norwegian vil ikke ha ansvaret for barnevognen underveis. Vis mer

Lureri?

Har du noen gang krevd erstatning hos flyselskap eller forsikringsselskap, for noe som var skadet før reisen? (Avsluttet)
Nei(86%) 174
Ja(10%) 20
Kanskje(4%) 8
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Undertegnede hadde billett med Norwegian for en reise med barn og dertil nødvendig barnevogn. Ved innsjekk får jeg beskjed om at Norwegian ikke påtar seg ansvaret for eventuelle skader som kan oppstå på vognen underveis, og dette må jeg skrive under på før jeg får fullført innsjekkingen.

- Hvilke alternativer har jeg? Har jeg noe valg, spør jeg vedkommende i skranken, som forlegent svarer at nei, jeg har vel egentlig ikke noe valg.

- Men hvorfor er det slik, spør jeg videre?

- Fordi vi har blitt lurt så mange ganger av passasjerer som sender defekte vogner og som så påstår at vognen er blitt skadet underveis og krever erstatning fra oss, er svaret vi får i innsjekingsskranken på Gardermoen.

- Hva så dersom vognen blir skadet? Hvem har ansvaret, lurer vi?

- Det er slikt man kan ta med reiseforsikringen, får vi vite.

Vel, vognen må med og vi har egentlig ikke noe valg, vi må skrive under på at vi godtar ansvarsfraskrivelsen fra flyselskapet.

Skjør gjenstand

Den nye praksisen hos Norwegian er kun få uker gammel.

- Barnevognene blir skjørere og skjørere og går lettere i stykker nå enn de gjorde før. De reisende blir bedt om å pakke vognene forsvarlig, og vi betrakter den som en "skjør gjenstand", forklarer Anne Grete Ellingsen, informasjonssjef i Norwegian. Hengsler og slike ting ødelegges lettere, og dette kan gjerne ikke repareres lengre; man må kjøpe en helt ny vogn, og dette koster oss mye penger, sier hun videre. Vi henviser til reiseforsikringen ved en eventuell skade på vognen.

- Noen ganger vises det for eksempel til en skjevhet i vognen, men dette er ting vi ikke kan bevise skjedde hos oss, sier Ellingsen.

Vil kreve regress

- Vi stiller oss sterkt undrende til en slik praksis, sier Emma Elisabath Vennesland, informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring. Det nye EU-direktivet gir flyselskapene et kolossalt ansvar for passasjerene og selvsagt også for deres bagasje. Vi erstatter allerede veldig mange barnevogner som skades under transport, men man skal også huske på at en av fem reiser uten noen form for reiseforsikring, så det er veldig mange som ikke har noe forsikringsselskap å gå til, sier Vennesland til DinSide Reise.

Dersom du havner i en situasjon hvor Norwegian ikke vil erstatte skaden på vognen din, vil du selvsagt kunne rette dette kravet til forsikringsselskapet.

- Men det vil være naturlig at flyselskapet tar denne utgiften. Vi har gode rutiner for å søke regress hos flyselskapene, fortsetter Vennesland.

- Opplever dere ofte å "bli lurt" av folk som krever erstatning for vogner som i utgangspunktet var defekte ved reisens begynnelse?

- Nei, vi opplever at de aller fleste av kundene er veldig ærlige, og dersom noen prøver å "fake" en skade, har vi gode systemer som fanger opp dette, sier informasjonssjefen i Europeiske.

- Oppsiktsvekkende

- Vi stiller store spørsmål ved at Norwegian opererer med slike vilkår, som vi vil karakterisere som oppsiktsvekkende, sier Elise Marie Korsvik, rådgiver i Forbrukerrådet. Vi mener de ikke kan fraskrive seg ansvar slik. En vogn er like fullt reisegods på samme måte som en koffert eller annen bagasje, og flyselskapet vil ha ansvar dersom dette blir skadet eller ødelagt, fortsetter Korsvik.

- Dersom de skal operere med et slikt regeverk, må det informeres om i god tid i forveien, og på en tydelig måte, slik at barnefamiliene har muligheten til å ordne seg på annen måte eller eventuelt reise med et annet flyselskap. Dette er urimelige avtalevilkår, sier Korsvik.

Dersom du skulle være så uheldig at du har måttet skrive under på Norwegians ansvarsfraskrivelse, og det opppstår skader på vognen underveis, vil du ifølge Korsvik likevel kunne kreve erstatning fra flyselskapet.

- Den underskrevne avtalen vil settes til side som urimelige vilkår, sier Forbrukerrådets Korsvoll.

Fremgangsmåten blir dermed å sende erstatningskrav til Norwegian i første instans. Dersom de henviser til den underskrevne "avtalen", kan du ta kontakt med Forbrukerrådet, eller sende klagesaken videre til Klagenemnda for rutefly.

>> Slik klager du