Forbrukerombudet, her ved fagdirektrø Jo Gjedrem, har sendt brev til restplass om det de mener er villedende markedsføring av sydenreiser. Foto: FORBRUKEROMBUDET
Forbrukerombudet, her ved fagdirektrø Jo Gjedrem, har sendt brev til restplass om det de mener er villedende markedsføring av sydenreiser. Foto: FORBRUKEROMBUDETVis mer

Restplass får kritikk for sydenreklame

Villedende markedsføring, mener Forbrukerombudet.

Tirsdag meldte Forbrukerombudet at flere av Restplass sine reklamekampanjer for sydenreiser er villedende og dermed også forbudt.

En kontroll viste nemlig at det var svært få eller ingen tilgjengelige reiser til de annonserte prisene.

Villedende sydenreklame

Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at ved markedsføring av reiser med en oppgitt pris skal forbrukerne ha en reell mulighet til å få kjøpt billetter til denne prisen. Også når prisen angis som «fra-pris», for eksempel «fra 498,-» skal reisen være tilgjengelig til laveste pris, noe som ikke var tilfellet for Restplass.no.

Av denne grunn mener Forbrukerombudet markedsføringen var villedende, og også forbudt.

Forbrukerombudet har skrevet brev til Reisegiganten, som er eier av Retsplass.no. De ber dem endre sin markedsføring og enten ha flere tilgjengelige billetter, eller å avslutte kampanjene.

Jason Eckhoff, som er administrerende direktør i Reisegiganten, sier i en mail til DinSide at saken skyldes en praktisk og en teknisk feil.

– Saken har sitt utspring i at noen plakater på en boardskampanje i Oslo ble hengende en uke ekstra, fordi eieren av boards ikke hadde solgt ut den uka. Jeg tror forbrukerne forstår at når en reklamekampanje blir hengende ekstra lenge uten vår viten, kan restplasser bli utsolgt, sier Eckhoff.

Les også: 360 nye direkteruter fra Norge

Skyldtes teknisk feil

Eckhoff påpeker at de også hadde tilgjengelige billetter til den reklamerte prisen, men tekniske problemer skal ha gjort disse utilgjengelige.

– Ving hadde tekniske problemer med oppdateringer av priser slik at ikke alle tilbudene til 498,- hadde ledige plasser. TV2 har dokumentert at vi faktisk hadde reiser til 498,- og Forbrukerombudet har tydeligvis ikke fått med seg dette, sier Eckhoff.

Les også: Valuta til ferien? Her er gebyrene lavest

Gjelder flere kampanjer

Men ifølge Jo Gjedrem i Forbrukerombudet omfatter deres klage mer enn kampanjen Eckhoff viser til

– Saken er mer omfattende enn som så. I vårt brev tar vi opp flere kampanjer, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til DinSide, og viser til brevet de har sendt reiseselskapet.

Der kommer det frem at de er kritiske til tre forskjellige sydenkampanjer fra Restplass, hvor kritikken i samtlige tilfeller gjelder nettopp at det er svært få tilgjengelige billetter til den annonserte prisen, som altså gjør markedføringen villedende.

Les også: Valuta til ferien? Her er gebyrene lavest