Reiselivseksperter slakter Oslo som turistmål

Oslo (NTB): Innadvendt, utilgjengelig og med manglende selvtillit. Slik lyder dommen reiselivseksperter feller over Oslo som turistmål.


Eksperter mener Oslo har blitt en turistfiasko på grunn av dårlig markedsføring. Bildet av Norges hovedstad som et ettertraktet reisemål for utenlandske turister i rask vekst, er direkte feil, mener eksperter Dagsavisen har snakket med. Det brukes for lite penger på markedsføring, og viktige turistattraksjoner gjemmes bort.

Vis mer


OSLO EN FIASKO?

Synes du Oslo er en fiasko som reisemål? (Avsluttet)
Ja(69%) 207
Nei(19%) 58
Vet ikke(11%) 33
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Halvannen million turister ventes til Oslo i år, men mange av dem bruker byen bare som stoppested på vei til andre turistmål. Sverige og Danmark bruker mellom fire og fem ganger så mye penger som Oslo på markedsføring.

- I Danmark har man forstått at hovedstaden har et helt spesielt ansvar som innfallsport til hele landet. Danskene er overbevist om at det å satse på god markedsføring av København, gagner hele Danmark, sier turistsjef i VisitOSLO, Tor Sannerud til Dagsavisen.

Reiselivsekspert Per-Erik Winther utredet på oppdrag for Oslo kommune Oslo som turistby.

- Arbeidet gjorde det naturlig å se på hva som skjer blant annet i Sverige og Danmark, som i motsetning til Norge har hatt en målrettet satsing. Det er åpenbart at Oslo ikke er med på den turistfesten mange andre storbyer opplever, sier Winther.

>> TEST DEG SELV: Kjenner du igjen de norske turistattraksjonene fra bildene?