DYRT Å DRIVE: Båtene til Color Line, som denne Superspeed 2 fra Larvik til Hirtshals, bruker mye drivstoff. Derfor har Color Line innført et drivstofftillegg. Det må de også gjøre soleklart for kundene.  Foto: Color Line
DYRT Å DRIVE: Båtene til Color Line, som denne Superspeed 2 fra Larvik til Hirtshals, bruker mye drivstoff. Derfor har Color Line innført et drivstofftillegg. Det må de også gjøre soleklart for kundene. Foto: Color LineVis mer

Refser Color Lines reklamer

Selskapet endrer markedsføringen, men rister på hodet.

- Vi synes ikke akkurat dette er den helt store saken.

Det sier kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til DinSide.

Selskapet hans får nå kritikk fra Forbrukerombudet, på grunn av det Color Line ser på som småpenger.

"Bryter loven"

På grunn av skyhøye oljepriser har Color Line innført et drivstofftillegg, på lik linje med blant annet Norwegian.

Tillegget skal hjelpe Color Line med å betale de økte regningene sine.

Problemet er bare at tillegget ikke har blitt inkludert i markedsføringen for båtreisene. Dermed har kundene fått seg en liten overraskelse når de har fått totalprisen på selskapets booking-sider.

Forbrukerombudet mener derfor at Color Line bryter markedsføringsloven.

Overnatting? Disse hotellavgiftene irriterer mest

Snurt direktør

Reiser du med bil er tillegget fast, reiser du uten betaler du per passasjer. For de fleste vil tillegget utgjøre mellom 25 og 100 kroner, alt ettersom hvor man reiser.

- Vi gjør millioner av bookinger. Så får Forbrukerombudet én klage som forårsaker dette. Så, ja, sier en noe oppgitt Mathisen til DinSide.

LITEN SAK: Kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen synes det har blitt vel mye oppstyr på grunn av tillegget deres. Foto: Color Line Vis mer


Først prøvde Color Line å overbevise Forbrukerombudet om at det var greit å ikke oppgi tillegget i totalprisen i reklamer. De mente blant annet at tillegget kom tydelig nok frem i reklamene uansett, i en setning ved siden av "totalprisen", og at det uansett var et midlertidig tillegg som ville bli fjernet i fremtiden.

- Ombudet er av en annen mening, og det er de som bestemmer, sier kommunikasjonsdirektøren.

Dermed endrer de nå markedsføringen og informasjonen i booking-systemet sitt.

Color Line endrer, Ryanair innfører ekstra bagasjeavgift i sommer

Store endringer kommer

Det har ikke lykkes DinSide å få en kommentar fra Forbrukerombudet.

Men i brevet til Color Line taler ombudet et tydelig språk for å få selskapet til å forstå at de mener alvor. Det blir blant annet truet med bøter om ikke båtselskapet endrer kurs.

Forbrukerombudet reagerer også på andre mangler i Color Lines booking-system.

"Det er for eksempel manglende prisinformasjon underveis i bestillingsprosessen vedrørende de forskjellige lugarene og de øvrige tjenestene dere tilbyr" skriver ombudet, og denne kritikken tar Color Line på alvor.

- Dette er en viktig påpekning, nikker Mathisen.

Systemet skal være under oppussing, og kundene kan vente seg et bedre og mer informativt system i løpet av neste år.

Har du reagert på manglende informasjon ved booking hos reiseaktører eller andre steder der du bestiller varer/tjenester? Hør fra deg under artikkelen!