Råere enn Concorde?

Ikke helt, men neste generasjon supersoniske fly er snart på plass, og det er beryktede "Skunk Works" som er innblandet.

Da Concorden ble tatt ut av kommersiell flytrafikk var det for mange "flynerder" ett kvantesteg tilbake i tiden. Luftens desiderte konge var satt på bakken og, unnskyld språket, dritkjedelige metallklumper av noen flymaskiner var det som var igjen av passasjerfly i luften.

Den første virkelige nyvinningen som dukket opp var Airbus A380, men bortsett fra å være en mammut, ble denne aldri like spektakulær som Concorden, med dens høyde, fart og utseende.

Nå derimot er den tid kanskje over. De supersoniske arvtakerne er kommet, og spås snarlig inntog i kommersiell drift. Riktignok er den kun rettet mot det private businessjet-markedet, men likefult er dette noe det lukter svidd av - endelig, spør du meg!

>>BILDESERIE: Her ser du de to konkurrentene.

Copyright (c) 2007 Aerion Corp. Vis mer


To utfordrere

Det er nå to seriøse arvtakere til å ta over rollen som luftens ubestridte vidunder. Det ene prosjektet heter Aerion og det andre heter QSST, som står for Quiet Supersonic Transport. Begge firmaene er amerikanske og konkurrerer om å bli de første til å sette flyene i kommersiell lufttrafikk.

Aerion

Aerion er et prosjekt som ble startet i USA og har utviklet seg til det vi kan se blir en virkelighet om noen få års tid. Firmaet, med base i Nevada, har forsket supersoniske strukturer. Allerede på flymessen Le Bourget Air Show i Paris tidligere i sommer ble flyet presentert, og i 2008 håper de å kunne starte prøveflygninger, for så å kunne sette flyet i full produksjon fra 2011.

Aerions ytelser er det ingenting å si på, bare se her:

  • Max hastighet er på 1.6 mach.
  • Max hastighet under vanlig supersonisk flygning (ikke over land) er på 1.5 mach.
  • Max høyde 51.000 fot.
  • Antatt marsjhøyde er på 45.000 fot.
  • Max antall passasjerer er på 12 personer.

    >>BILDESERIE: Her ser du de to konkurrentene.

    QSST og "Skunk Works"

    © Copyright Supersonic Aerospace International, LLC (SAI).
    Lockheed Martin Design QSST Program Data.
    All Rights Reserved. Vis mer


    QSST er det andre alternativet og det er et samarbeid i mellom Supersonic Aeropsace International (SAI) og Lockheed Martin.

    Grunnleggeren av SAI, Allen Paulson (nå død), er også grunleggeren av Gulfstream-konsernet. Samarbeidet med Lockheed Martins "Skunk Works-" seksjon burde være nok til å heve øyebryn for de fleste. Denne delen av Lockheed Martin er de som har produsert de mest avanserte militære flyene for det amerikanske forsvaret. Blant deres mest oppsiktsvekkende prosjekt finner du blant andre U-2, F117 Stealth-bombeflyet og SR-71 Blackbird (les mer om flyet her) som er det raskeste flyet som noen gang er laget, ser man bort i fra det høyst uoffisielle (men allikevel litt offisielle) prosjektet SR-91 Aurora (som også kommer fra nettopp "Skunk Works").

    SAI håper å ha flyet ferdig til produksjon i 2013, og at det kan leveres til eventuelle kunder i 2015. Dette flyet skal også være svært stillegående.

    QSST har også ekstreme ytelser:

  • Max hastighet er på 1.8 mach.
  • Max høyde er på 60.000 fot.
  • Antatt marsjhøyde er 47.000 fot.
  • Max antall passajerer er 12, men det jobbes med versjoner av flyet som skal kunne ta opptil 25 passasjerer.

    >>BILDESERIE: Her ser du de to konkurrentene.

    Vil du vite mer om de to kan du besøke deres hjemmesider på:
    www.saiqsst.com
    www.aeroncorp.com