Finner du den samme varen billigere på flyplassen enn i ombord-butikken på flyet, kan du få opptil dobbel prisforskjell tilbake. Foto: Per Ervland/Kristin Sørdal
Finner du den samme varen billigere på flyplassen enn i ombord-butikken på flyet, kan du få opptil dobbel prisforskjell tilbake. Foto: Per Ervland/Kristin SørdalVis mer

Prisgaranti på taxfreevarer

Ombordbutikkene gir deg prisgaranti på taxfreevarer. Finner du varene billigere på flyplassene, kan du få opptil det dobbelte av prisforskjellen tilbake.

Vår prissjekk viser at det er billigst å kjøpe taxfreevarene på flyet.

Differansene er oppe i over 100 kroner per vare i flybutikkenes favør - og når du kjøper flere ting kan det fort bli store summer.

Dersom du har handlet om bord, men likevel finner varene billigere på flyplassen, kan du også kreve mellomlegget tilbake.

En av flyselskapbutikkene gir deg til og med to ganger prisforskjellen tilbake.

Dette er prisgarantiene

Det er flere selskaper som driver ombordsalg av taxfreevarer for flere aktører. For eksempel er Airshoppen ombord-butikken til Thomas Cook Airlines - som igjen flyr for charterselskapene Ving, Star Tour og Apollo.

Holiday Taxfree står for taxfreesalget på charterflyvninger for flere flyselskaper: Norwegian, SAS, Novair og TUIfly/Thomson Airways.

Begge disse aktørene har prisgaranti på varene sine, men garantiene er noe ulike:

Airshoppen gir deg prisforskjellen tilbake dersom du finner en vare på den norske flyplassen du reiser fra som er billigere enn hos dem. Du må kunne fremvise dokumentasjon på prisforskjellen.

Holiday Taxfree går enda lenger i sin prisgaranti, og refunderer deg dobbel prisforskjell dersom du finner samme varen billigere på flyplassen i Norge. Det stilles selvsagt også her krav til bevis: Du må kunne dokumentere at varen som du har
kjøpt i deres butikk (og her må du ha kvittering) kan kjøpes billigere på flyplassen.

OBS: Du kan ikke kjøpe taxfree på dagstur

Pass tiden: To måneders frist

– Det eneste du trenger å gjøre, er å vise - for eksempel med en kvittering - at den varen du har kjøpt hos oss, kan kjøpes billigere i butikken på flyplassen, får vi vite hos kundesenteret på Holiday Taxfree.

Kundesenteret bekrefter at det her holder med et bilde av prislappen fra flyplassen.

Vil du gjøre krav på prisgarantien har du relativt god tid på deg:

– Man kan gjøre "en reklamasjon" opptil to måneder etter reisen, forteller kundesenteret.

Der vinen er billigere på super'n enn i taxfree-butikken

Gjelder ved utreise

Verdt å merke seg, er også at prisgarantien gjelder ved utreise.

– Vår prisgaranti gjelder opp mot gjestens norske avreiselufthavn og på det tidspunkt gjesten flyr ut, forklarer Torben Andersen, pressesjef hos Thomas Cook Airlines Scandinavia & Spies - som altså representerer Airshoppen.

Han forteller at de ikke får veldig mange henvendelser, fordi de passer på å justere prisene.

Flyselskapene kan ikke ta ekstra betalt for taxfree-posene dine

– Vi får ikke særlig mange henvendelser, kun 10-12 stykk på årsbasis, ettersom vi selv nedjusterer våre priser, hvis lufthavnen en sjelden gang har for eksempel en kampanjepris, som ligger under vår pris, sier Andersen.

I motsetning til Holiday Taxfree, som har en to måneders frist for reklamasjoner, har ikke Airshoppen en definert frist for dette. Men dette bør likevel skje innenfor rimelig tid.

– De fleste tar for eksempel et bilde med sin mobiltelefon og sender det til oss. Andre opplyser prisen, og hvor og når de har sett den, og så sjekker vi deretter opp dette. Det er også dem som kjøper varen til den lavere prisen på flyplassen, og leverer tilbake den de har forhåndsbestilt hos oss på flyet - og deretter sender kvitteringen til oss, forteller Andersen til DinSide.

Så gjelder det bare å være våken nok på flyplassen.