Piloter sovner på jobb

81 prosent av britiske piloter har vært trøtte på jobb. Og snart skal kanskje norske piloter fly flere timer i uka.

Britiske piloter flyr 30 prosent mer nå enn for ti år siden, og i følge piloter som har snakket med BBC, påvirker dette deres evne til å gjøre jobben sin.

534 piloter undersøkt

81 prosent av pilotene i en undersøkelse utført av British Air Line Pilots Association (BALPA) disse sier de har vært utmattede og trette på jobb. 76 prosent sier de har opplevd at reaksjonstiden har blitt svekket på grunn av at de har vært slitne på jobb.

79 prosent av de spurte mener offentligheten har grunn til å være bekymret. Mervyn Granshaw, talsmann for BALPA, mener utmattede piloter er det viktigste stridspunktet i luftfarten i dag, skriver BBC.

«Anonym pilot: - Jeg har sovnet utilsiktet i luften ...»


- For øyeblikket ser vi ikke dette resultere i ulykker eller hendelser, men vi nærmer oss det punktet, sier Granshaw.

>> Søvnig pilot nektet å fly fra India til England i april

Strengere i Skandinavia

Reglene for arbeidstid i fly er strengere i Skandinavia enn i mange andre land, men neste år blir det innført nye regler i EU der den maksimale ukentlige arbeidstiden går opp med 15 timer, fra 45 til 60. Samferdselsdepartementet i Norge har ikke bestemt seg for om EU-reglene skal innføres også i Norge, melder NRK.

Fryter for jobbene sine

Trøtte piloter

Frykter du at lengre arbeidstid for piloter øker sjansene for ulykker? (Avsluttet)
Ja, det er en fare for det(71%) 79
Det viktigste er ikke arbeidstiden, men muligheten til å vente med reisen til man er uthvilt(17%) 19
Nei, jeg tror det bør gå greit å jobbe litt mer(12%) 13
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Flere timer i lufta fører til at man blir mer uoppmerksom, mener mange pilot- og flygerorganisasjoner.

Hele 12 prosent av de spurte britiske pilotene sier at de ikke ville turt å nekte å arbeide på grunn av trøtthet, og ytterligere 33 prosent frykter disiplinære reaksjoner om de nekter å arbeide av slike årsaker.

>> Hvor mye tåler et fly?

Innrømmer nestenulykker

Anonyme piloter har fortalt BBC om hendelser og nestenulykker der trøtte piloter er involvert.

- Når jeg har fortalt at jeg er totalt utslitt, spør operatøren om jeg nekter å utføre arbeidet mitt, forteller en pilot som mener at operatøren heller skulle være opptatt av flysikkerheten.

- Jeg ville ikke at han skulle få trøbbel, sier en flykaptein som opplevde en nestenulykke etter at copiloten sovnet.

- Jeg har sovnet utilsiktet i luften, der jeg har lukket øynene et sekund, og så oppdaget at det har gått ti minutter, forteller en annen pilot.

>> Er det farlig å fly?