<b>ULIKE RETTER:</b> Co-piloter kan ikke spise den samme flymaten på lange flyturer.  Foto: Per Ervland
ULIKE RETTER: Co-piloter kan ikke spise den samme flymaten på lange flyturer. Foto: Per ErvlandVis mer

Piloter må spise ulik mat

Piloter på samme fly får ikke spise det samme på lengre flyreiser.

Visste du at flyets piloter ikke kan spise samme måltid på lengre reiser?

– Det er ikke noe i lovverket som sier noe om dette, men SAS praktiserer dette på lengre flyreiser. Ved å spise to ulike måltid kan man unngå en situasjon hvor begge blir matforgiftet, selv om sjansen for det er mikroskopisk, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Slik er det også i Norwegian:

– Det stemmer at pilotene må spise ulik flymat i tilfelle matforgiftning, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Turkish Airlines best på flymat - sjekk SAS' plassering

Gjelder bare på lengre flyreiser

– Har det noen gang hendt at begge pilotene har blitt matforgiftet?

– Det har skjedd, men jeg kjenner ikke til at det har skjedd i SAS. Det har hendt at piloter har følt seg uvel, men slikt skjer med piloter som med alle andre, påpeker Johansen i SAS.

MATREGLER: Det er heldigvis strenge matregler for piloter. Du skal ikke bekymre deg over at de flyr på "tom tank". Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Det er bare på lengre flyvninger at SAS-piloter må spise ulik mat. På kortere strekninger vil det være ganske uproblematisk om en av de to følte seg uvel, ifølge informasjonssjefen.

Blir flymaten lavkarbo? - Se hva flyselskapene svarer

Pilotene har spiseregler

– Vi har beskrevet i regelverk at pilotene skal spise regulære måltider og være påpasselig med at de får i seg næring. Det skal aldri skal gå over seks timer før de spiser, fordi de skal være fullt årvåken når de er på jobb, forklarer Johansen.

Piloter skal heller ikke starte en flytur på tom mage.

– Det er heller ikke tillatt å faste av i løpet av eller under en aktiv tjenestegjøring. Det handler om blodsukkerverdier og slike ting som kan påvirker hvordan de utfører jobben, forteller informasjonssjefen.

Sjansen for å bli dårlig av flymaten var større før, da det var dårligere kjøling. Nå er situasjonen heldigvis ikke slik.

– Flykjøkkenet har høyt fokus på rådvarer og renslighet, påpeker Johansen.